Ponad 448 tys. złotych pochłoną prace projektowe związane z przebudową skrzyżowania drogi krajowej nr 35 z powiatową trasą prowadzącą z Komorowa do Witoszowa Dolnego. W planach jest tam budowa ronda.
Według świdnickiej policji ruchliwe skrzyżowanie krajowej „trzydziestki piątki” z drogą powiatową Komorów-Witoszów Dolny jest jednym z najbardziej niebezpiecznych punktów na drogowej mapie powiatu. Do kolejnego zdarzenia drogowego doszło tam w ubiegłym tygodniu. – 15 kwietnia kierujący pojazdem marki Opel w wyniku nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu doprowadził do kolizji z pojazdem Skoda. Nikt nie został poszkodowany. Sprawca został ukarany mandatem i 6 punktami karnymi – mówi Magdalena Ząbek z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy. W przeszłości na skrzyżowaniu wielokrotnie dochodziło do wypadków i kolizji, dlatego już od kilku lat mówiło się o konieczności jego przebudowy.
W 2017 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie projektu przebudowy siedmiokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 35 między Świebodzicami a Słotwiną, w tym skrzyżowania znajdującego się na wysokości Komorowa. Projektanci zaproponowali tam budowę ronda. – Biorąc pod uwagę aktualnie niezadowalający poziom bezpieczeństwa oraz znaczne natężenie ruchu występujące na tym skrzyżowaniu, rozbudowę skrzyżowania w formie ronda zaplanowano do wykonania w pierwszej kolejności – informowała w sierpniu ubiegłego roku Lidia Markowska, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA. Zapowiedziała przy tym, że inwestycja zostanie ujęta w drogowych planach na 2022 rok.
Na początku marca bieżącego roku GDDKiA wykonała pierwszy krok związany z planowaną przebudową. Ogłoszony został przetarg na wykonanie dokumentacji, dzięki której możliwe będzie rozpisanie właściwego zamówienia na wykonanie robót budowlanych. – Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu. Duże natężenie ruchu w tej okolicy powoduje uciążliwość w postaci włączenia się do ruchu na drogę krajową z drogi podporządkowanej. Rozbudowa skrzyżowania przyniesie znaczącą poprawę przepustowości – mówiła Magda Szumiata z wrocławskiego oddziału GDDKiA.
– Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie czterowlotowego ronda, które zastąpi obecne zwykłe skrzyżowanie z czterema wlotami. Wybór rozwiązań technicznych i parametrów ronda nastąpi na etapie prac projektowych. Zaprojektowane zostaną również dwa przystanki autobusowe, chodniki i przejścia dla pieszych. Planowana rozbudowa obejmie budowę odwodnienia drogi wraz z kanalizacją deszczową, wykonanie urządzeń ochrony środowiska oraz budowę kanału technologicznego. Skrzyżowanie i przejścia dla pieszych zostaną doświetlone – opisywała Szumiata.
W połowie marca poinformowano, że chęć realizacji prac projektowych wyraziły dwie firmy, które złożyły oferty opiewające na ponad 448 tys. złotych oraz przeszło 691 tys. złotych. GDDKiA planowała przeznaczyć na ten cel kwotę zdecydowanie mniejszą – blisko 277 tys. zł. Drogowcom udało się jednak wygospodarować brakującą kwotę, dzięki czemu w ubiegłym tygodniu podjęto decyzję o wyborze oferty warszawskiej spółki Multiconsult Polska. Wybrany projektant będzie musiał uporać się z powierzonym zadaniem najpóźniej do 31 grudnia 2023 roku.
Przewiduje się, że sama przebudowa skrzyżowania powinna zostać zrealizowana do końca 2025 roku.
Michał Nadolski
[email protected]