Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od środków transportu?
Podatek od środków transportu, zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, powinien być opłacany przez osoby fizyczne i prawne, po uprzednim złożeniu stosownej deklaracji. Muszą one być oczywiście właścicielami wspomnianych wyżej środków transportu. Moment powstania obowiązku uiszczania daniny określany jest na pierwszy dzień miesiąca, który następuje po miesiącu, w którym został zarejestrowany pojazd na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Co istotne, nie ma tutaj znaczenia dzień nabycia ciężarówki lub innego środka transportu.
Terminy składania deklaracji i płatności podatku
Podmioty, których dotyczy podatek od środków transportu, muszą złożyć deklarację DT-1 wraz z załącznikiem DT-1/A. Powinny one zawierać szczegółowe informacje o posiadanym pojeździe. Deklarację składa się w danym roku podatkowym, a opłatę uiszcza do 15 lutego. Wyjątek może stanowić sytuacja, w której obowiązek podatkowy powstał po 15 lutego. Wtedy deklaracja powinna zostać złożona do 14 dnia od zaistnienia obowiązku podatkowego. Wzór stosownego dokumentu został uzgodniony przez Ministerstwo Finansów w rozporządzeniu o wzorze deklaracji na podatek od środków transportu – Dz. U. z 2015 r. poz. 2025.
Zgodnie ze wspomnianą ustawą, jeśli obowiązek podatkowy zaistniał do 1 lutego danego roku podatkowego, to opłata powinna zostać uiszczona w dwóch ratach – 15 lutego i 15 września. Natomiast w przypadku, gdy obowiązek podatkowy zaistniał w terminie od 1 lutego do 1 września zapłata powinna nastąpić do 14 dni od zarejestrowania środka transportu oraz do 15 września. Jeśli rejestracja została dokonana po 1 września, wtedy terminem ustawowym jest 14 dni od powstania obowiązku podatkowego.
Dlaczego są ustalane stawki minimalne podatku od środków transportowych?
Z biegiem czasu może pojawić się sytuacja, w której stawka maksymalna podatku od środków transportu, o których mowa w:
- art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy (samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton),
- art. 10 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy (ciągniki siodłowe lub balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton) lub
- art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy (przyczepy lub naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego:),
będzie niższa od odpowiedniej stawki minimalnej. Wtedy też rada gminy zobowiązana jest do uchwalenia stawki podatku od środków transportowych dla poszczególnych pojazdów do wysokości odpowiedniej stawki minimalnej.
/Artykuł sponsorowany/