Świdniccy oraz wojewódzcy samorządowcy uznali za konieczne podzielenie na dwa etapy prac projektowych związanych z planowaną budową południowo-zachodniej obwodnicy Świdnicy. W pierwszej kolejności ma powstać koncepcja przebiegu drogowego obejścia miasta wraz z decyzją środowiskową dla wybranego wariantu, a dopiero później – w zależności od pozyskania środków zewnętrznych – miałby zostać ogłoszony przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.
Starania związane z budową południowej obwodnicy trwają od 23 lat. Pierwsze kroki w sprawie stworzenia drogowego obejścia miasta świdniccy samorządowcy podjęli w 1999 roku. Zlecono wówczas sporządzenie studium techniczno-ekonomicznego, a także koncepcji programowo-przestrzennej. Kolejne lata nie przybliżyły jednak rozpoczęcia budowy wyczekiwanej obwodnicy i wyprowadzenia poza miasto ruchu tranzytowego. Do tematu powrócono w 2010 roku, kiedy to przygotowana została dokumentacja obejścia Świdnicy. Rozpoczęcie budowy uzależnione było jednak od pozyskania środków na ten cel. Bez odzewu pozostały apele parlamentarzystów, samorządowców oraz mieszkańców o uwzględnienie drogowej inwestycji w krajowych planach budowy dróg.
Po przeszło dwudziestu latach starań i wobec braku rządowych planów w tym zakresie, inicjatywę w sprawie drogowej inwestycji ponownie postanowili przejąć samorządowcy. W 2020 roku zarząd województwa dolnośląskiego zaproponował władzom Świdnicy podjęcie wspólnych działań związanych z przygotowaniem nowego projektu obwodnicy. Zgodnie z zawartym porozumieniem, wydatki związane z opracowaniem dokumentacji miałyby zostać pokryte w połowie ze środków województwa i w połowie z budżetu miasta. Założono zarazem, że koszt budowy obwodnicy, która miałaby przebiegać od skrzyżowania z drogą krajową nr 35 w Słotwinie do drogi wojewódzkiej nr 382 w rejonie Boleścina, powinien wynieść około 200 mln złotych. Szacowano przy tym, że drogowe obejście Świdnicy miałoby szansę powstać do 2028 roku.
Na początku listopada ubiegłego roku Urząd Miejski w Świdnicy rozpoczął poszukiwania firmy projektowej, która zajęłaby się m.in. opracowaniem koncepcji wielowariantowej przebiegu obwodnicy oraz analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowej, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla wybranego wariantu drogi, a także sporządzeniem projektów budowlanych oraz wykonawczych. Na realizację tego zadania zarezerwowano kwotę 1,5 mln złotych. W styczniu 2022 roku poinformowano, że zainteresowanie wykonaniem prac projektowych wyraziły cztery firmy. – Okazało się, że wszystkie oferowane ceny znacznie przewyższały kwotę przeznaczoną na opracowanie. Najniższa cena za całe zadanie wyniosła 3 754 648,8 zł, przy czym, za samą koncepcję 924 345,00 zł. Natomiast średnia cena czterech złożonych ofert odpowiednio – 4 658 500 zł i 971 654 zł. W związku z tym postępowanie przetargowe zostało unieważnione – wyjaśnia Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy.
– W tej sytuacji, zarówno miasto jak i województwo dolnośląskie uznały za właściwe podzielenie prac projektowych na dwa etapy, realizowane przez wykonawców wybieranych w oddzielnych postępowaniach przetargowych – wskazuje Gleba. Pomysł ten zakłada, że w pierwszym etapie – współfinansowanym przez Świdnicę – miałaby zostać sporządzona koncepcja wielowariantowa przebiegu obwodnicy, analiza techniczno-ekonomiczna-środowiskowa oraz program funkcjonalno–użytkowy. Na ten cel w latach 2023-2024 miałoby trafić z budżetu miasta 750 tys. złotych. – Posiadanie takiej dokumentacji, w przypadku pojawienia się możliwości finansowania zewnętrznego inwestycji, umożliwia realizację zadania w formie zaprojektuj i wybuduj – zaznacza dyrektor.
Formalną decyzję o realizacji takiego planu i zarezerwowania stosownych środków w budżecie podejmą świdniccy radni. Uchwała w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej województwu dolnośląskiemu, związana właśnie z planowaną budową obwodnicy, będzie rozpatrywana podczas najbliższego posiedzenia Rady Miejskiej, które zostało zwołane na 22 kwietnia.
Michał Nadolski
[email protected]