Rynek magazynowy w Polsce
Polska to atrakcyjna lokalizacja dla naszych rodzimych jak i zagranicznych podmiotów z branży magazynowej. Przewagę rynkową naszego kraju buduje cena i wbrew pozorom nie taka zła infrastruktura. Szczególnie w regionach przy zachodniej granicy. Bliskość dużych rynków europejskich takich jak Niemcy czy Francja, a przy tym dogodne położenie dla ekspansji na wschód, to wszystko daje Polsce dobrą podstawę do rywalizacji o zlecenia z branży magazynowej. W logistyce prym gra jednak cena. Dla porównania wystarczy zestawić średnią stawka najmu metra kwadratowego w Polsce, dla obiektów typu big box, na poziomie 3 do 3,6 Euro za metr kwadratowy, z np. jednym z najtańszych niemieckich rynków – w okolicach Kolonii i Dusseldorfu – gdzie średnia plasuje się w okolicy a się od 5,7 do 6,2 Euro za metr kwadratowy. Różnica jest więc kolosalna
Inwestycja w budowę magazynu
I tak prze kilka o ile nie kilkanaście lat, magazyn był przedstawiany jako świetny pomysł na pierwszy biznes. Dysponując swoją działką z dojazdem do drogi publicznej budowę magazynu można jak twierdzono w duże mierze sfinansować ze środków z dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Magazyn przedstawiany był jako samowystarczalne perpetum mobile, bo przecież poza pozyskiwaniem klientów nie trzeba było wkładać zbyt dużo pracy w jego funkcjonowanie. Nie wiadomo ile magazynów powstało niesione tą tezą. Niemniej wydaje się, że samo posiadanie powierzchni magazynowej nie jest i raczej nigdy nie było wystarczające by rozwinąć na tej kanwie prężny biznes.
Blaszane ściany i dach już nie wystarczą
Czy to jednak oznacza, że byle barak posadowiony na dobrej działce od razu wypełni się towarem. Nie do końca. Co chyba nie powinno nas dziwić. Dziś magazyn to nie tylko miejsce do przechowywania towarów. Absolutną podstawą jest zaplecze sprzętowe pozwalające na efektywną pracę np. wózek widłowy, wózki ręczne, linie transportowe, stoły montażowe. Systemy transportowe, wykorzystujące kule transportowe, czy też rolki toczne, to dziś nieodzowne wyposażenie każdego magazynu, a to jeszcze nie koniec.
Technologia i trendy
Branża magazynowa jak każda rozwija się, inwestuje w technologię, tworzy i wykorzystuje trendy. Dziś poza prostą usługą magazynowania, sprowadzającą się do przyjęcia i wydania towaru, świadczone jest szereg usług pośrednich np. konfekcjonowanie czy przeładunek. Konfekcjonowanie to usługa, która przeznaczona jest dla firm dostarczających do magazynu zamówienia w ilościach hurtowych, ale dystrybuowane do mniejszych klientów, w ilości co najwyżej kilku sztuk. Towar ten trzeba rozłożyć, przepakować, często do nowych pudełek, dodać materiały reklamowe, karty gwarancyjne itd. Wszystko to po to by klient docelowy dostał gotowy produkt, do wydania w detalu. Z kolei przeładunek, zwany z angielskiego cross dockingiem, odpowiada na potrzebę, magazynu ad hoc. Miejsca gdzie od czasu do czasu można pozostawić towar na kilka dni w dobrych rękach, w sytuacji, gdy np. akurat potrzebny jest magazyn w danej części kraju.
Czy zatem magazyn dziś to dobry pomysł na pierwszy biznes? Na pewno nie dla kogoś, kto łudzi się nadzieją na konkurowanie z dużymi podmiotami na rynku. Tego rodzaju inwestycja wymaga dużego nakładu pracy, czasu i finansów. Niemniej warto korzystać z pojawiających się trendów i adoptować je do nowych form, odpowiadając na potrzeby klientów, których jesteśmy w stanie obsłużyć.
/Artykuł sponsorowany/