We wtorek na dworcu Wrocław Główny zaprezentowany został pierwszy z sześciu pociągów hybrydowych zamówionych przez Koleje Dolnośląskie. Nowe elektryczno-spalinowe składy będą kursować między Wrocławiem a Trzebnicą, a w grudniu mają wyruszyć na trasę Wrocław – Sobótka – Świdnica.
Nowoczesne pociągi hybrydowe Impuls II produkcji nowosądeckiego Newagu kosztowały w sumie niemal 170 mln złotych. Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich przyspieszy podróżowanie i zwiększy jego komfort. Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów, który zdecydował się na zakup pociągów hybrydowych. Newag, producent nowego taboru, w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć trójczłonowych Impulsów II, z których każdy będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów.
– Rozwój kolei jest jednym z najważniejszych zadań, jakie postawiliśmy przed sobą na najbliższe lata. Stąd zarówno sprawnie realizowane przejmowanie od PKP nieużywanych linii kolejowych, jak i zakupy nowoczesnego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Dolnoślązacy coraz częściej wybierają kolej jako swój codzienny środek transportu, dlatego odpowiadając na potrzeby będziemy konsekwentnie rozwijać siatkę połączeń regionalnych – mówił marszałek Cezary Przybylski podczas prezentacji nowego pociągu, którą zorganizowano we wtorek na dworcu Wrocław Główny.
Nowe pojazdy wyróżnia dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy, umożliwiający obsługę każdego rodzaju tras, w tym zupełnie niezelektryfikowanych. Pociąg hybrydowy osiąga prędkość 160 km/h, poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala również na redukcję emisji spalin. – Hybrydowy IMPULS II na trasie z Trzebnicy do Wrocławia, a docelowo do Świdnicy, będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał – dzięki zastosowaniu dwunapędowego silnika może on płynnie poruszać się także po odcinkach pozbawionych trakcji elektrycznej. Kupując hybrydowe pociągi stawiamy zarówno na nowoczesność jak i ekologię – dodaje wicemarszałek Grzegorz Macko.
Impulsy II składają się z trzech członów. Niskopodłogowe składy dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Funkcjonalności taboru służyć będzie ogólnodostępny, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także kosze do segregacji odpadów. W celu zwiększenia komfortu podróży pociągi wyposażone zostały w klimatyzację, specjalne miejsca do przewozu rowerów, gniazdka elektryczne oraz porty USB, a także podokienne stoliki.
/UMWD, opr. mn/