Strona główna Artykuł sponsorowany Mix mastering – co trzeba wiedzieć?

Mix mastering – co trzeba wiedzieć?

0

Usługa mix mastering jest jednym z etapów produkcji dźwiękowej oraz produkcji utworów muzycznych. Głównym zadaniem inżyniera dźwięku jest przygotowanie materiału dźwiękowego w taki sposób, aby spełniał on standardy jeśli chodzi o jego finalną głośność, a także, a może przede wszystkim żeby brzmiał on na każdym odbiorniku tak samo dobrze. Jeśli chodzi o temat finalnego brzmienia, to właśnie za to odpowiada etap miksowania utworu.

W jego ramach inżynier dźwięku wraz z producentem materiału dźwiękowego weryfikuje następujące rzeczy:

1. Każdy ze śladów dźwiękowych w projekcie ma odpowiednią głośność
2. Czy nie za dużo instrumentów ściska się po środku Panoramy dźwiękowej (dzięki odpowiedniemu rozłożeniu elementów w panoramie z prawego do lewego kanału można szybko uzyskać bardziej przejrzysty rezultat w utworze z racji tego, iż instrumenty nie będą okupowały już tego samego miejsca; oczywiście należy przy tym pamiętać, aby fundamentalne instrumenty jak np. stopa, czy też werbel lub główny wokal zostawić na środku panoramy, a resztę można rozłożyć z zachowaniem odpowiedniego balansu)
3. Korekcja audio (w przypadku kiedy pomimo rozłożenia w panoramie nadal mamy problemy z tym, że niektóre dźwięki za bardzo się na siebie nakładają, to wtedy stosujemy korekcję audio, której celem jest podbicie lub obcięcie tych częstotliwości, które przełożą się na uzyskanie lepszej przejrzystości w całym utworze)
4. Odpowiednia dynamika (ten etap z reguły wiąże się z wykorzystaniem kilku narzędzi oraz zastosowaniem odpowiednich technik związanych także z ręczną manipulacją głośności w wybranych momentach produkcji; dzięki zastosowaniu takich narzędzi jak: kompresor, transient designer, saturator oraz wreszcie suwaka głośności, którego w każdym programie do produkcji muzyki można zaprogramować, tak aby w danym momencie podniósł głośność instrumentu można uzyskać bardziej spójny obraz dynamiczny utworu i jego większą energię)
5. Przestrzeń w utworze (przestrzeń dźwiękowa codziennie otacza nas dookoła, utwory bez echa czy też pogłosu po prostu ciężko byłoby nam słuchać, dlatego tutaj zadaniem producenta oraz inżyniera dźwiękowego jest zadbanie o odpowiednie nadanie przestrzeni w utworze; można to zrobić z wykorzystaniem takich efektów jak: pogłos, echo oraz pozostałe efekty modulacyjne jak chorus, flanger czy też phaser)

Jeśli te wszystkie etapy zostały poprawnie zweryfikowane przez osobę zajmującą się miksem utworu, to finalnym etapem pracy nad projektem jest jego mastering. Odpowiednio wykwalifikowana osoba zapewni nam to, że przy jednoczesnym jego zgłośnieniu do wymaganych standardów zostanie zachowana oryginalna dynamika utworu. W ramach tej pracy wykorzystuje się takie narzędzia jak korektor audio, saturator, deeser, kompresor, clipper i w koncu limiter, aby dojść z głośnością tam gdzie chcemy. Standardy dźwiękowe różnią się dla radia, mediów streaminowcych, czy też w przypadku dystrybucji na płycie CD, dlatego osoba odpowiadająca za mastering, musi także brać to pod uwagę.

Na sam koniec dodam tylko, iż w tej całej układance, aby uzyskać profesjonalny efekt najważniejsze są oczywiście dwa pierwsze etapy o których tutaj nie wspomniałem czyli realizacja dźwiękowa (mowa tutaj o profesjonalnym zarejestrowaniu dźwięku) oraz produkcja muzyki. Z reguły takie etapy jak mix mastering powinny być przysłowiową wisienką na torcie. Odpowiednie zadbanie o jak najlepsze źródło dźwięku i dobranie odpowiednich brzmień na etapie produkcji zapewni nam to, iż doświadczony inżynier dźwięku w zdecydowany sposób pomoże nam uzyskać zawodowy rezultat.

/Artykuł sponsorowany/

Poprzedni artykułNagi mężczyzna spacerował po Zarzeczu. Interweniowała policja [FOTO]
Następny artykuł„Dziewczyny z Gross-Rosen”. Spotkanie z autorką książki już dzisiaj