Dwie firmy wyraziły chęć wykonania prac projektowych oraz robót budowlanych związanych z utworzeniem nowego przystanku kolejowego na terenie Świdnicy. Według planów spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, budowa przystanku Świdnica Zawiszów miałaby zakończyć się pod koniec 2023 roku.
O budowie nowego przystanku na terenie Świdnicy mówi się od kilku lat. W 2017 roku przystąpiono do prac projektowych związanych z rewitalizacją linii kolejowej prowadzącej z Legnicy do Dzierżoniowa. – Urząd Marszałkowski województwa dolnośląskiego i miasto Świdnica podczas konsultacji społecznych przekazały sugestię o potrzebie budowy nowego przystanku o roboczej nazwie “Świdnica Zawiszów”. Wykonawca studium wykonalności umieścił go w planach roboczych i zaplanował jego powstanie – wyjaśniał w 2018 roku Bohdan Ząbek z PKP PLK. Po jego wybudowaniu mieszkańcy Zawiszowa zyskaliby łatwy sposób na dotarcie bezpośrednim pociągiem do Wrocławia, Legnicy, Dzierżoniowa, czy też do Kotliny Kłodzkiej.
W maju 2020 roku przystanek Świdnica Zawiszów znalazł się na przedstawionej przez Ministerstwo Infrastruktury ogólnopolskiej liście 200 przystanków kolejowych, które miałyby zostać wybudowane lub odbudowane w ciągu najbliższych lat. Program ogłoszony przez ministerstwo zakładał, że nowe obiekty powstaną w latach 2021-2025.
W połowie lipca 2021 roku ogłoszono zamówienie na zaprojektowanie i wybudowanie nowego przystanku Świdnica Zawiszów. Zgodnie z założeniami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, przystanek miałby powstać obok istniejącego przejścia przez tory znajdującego się między ulicami Kazimierza Odnowiciela i Podmiejską. – Przystanek wyposażony będzie w dwa perony jednokrawędziowe o długości 150 m, szerokości 5,00 m oraz wysokości 0,76m powyżej główki szyny, usytuowane naprzeciwlegle, z rezerwą zapewniającą możliwość wydłużenia do 200 metrów. (…) Nazwa Świdnica Zawiszów jest nazwą roboczą i może ulec zmianie w czasie uzgodnień z interesariuszami – stwierdzono w dokumentacji zadania. Inwestycja zakłada również wybudowanie dojść do peronów, zamontowanie wiat peronowych, budowę oświetlenia oraz zamontowanie tablic informacyjnych, ławek oraz koszy na odpady. W planach jest też wymiana nawierzchnia torowej oraz rozbiórka nieczynnego wiaduktu nad linią kolejową, który znajduje się niedaleko istniejącego przejścia przez tory.
10 sierpnia ogłoszono, że wykonaniem prac projektowych oraz robót budowlanych zainteresowane są dwie firmy, które złożyły swoje oferty w ogłoszonym przez PKP PLK postępowaniu. Jako najkorzystniejszą oceniono ofertę spółki INFRAKOL z Jawora. Jeżeli to właśnie jej powierzona zostanie realizacja zadania, firma będzie musiała uporać się z wykonaniem kolejowej inwestycji w ciągu 26 miesięcy.
/mn/