Plastikowa butelka obrośnięta skorupiakami, fragment rybackiej sieci, sflaczałe baloniki z tasiemką, zastygła pianka poliuretanowa. Każdy śmieć może stać się dziełem sztuki – przekonują twórcy wystawy, którą można oglądać od 15 marca do 5 kwietnia na świdnickim Rynku. Wystawa jest częścią kampanii edukacyjnej #MniejPlastiku, która koncentruje się na temacie rosnącej ilości odpadów. Zdjęcia przygotował fotograf Dobromił Nosek.
W ramach #MniejPlastiku, w styczniu 2021 roku rozpoczęła się akcja „Górska Odyseja” – 700 km marsz wzdłuż południowej granicy Polski, od Ustrzyk Górnych do Świeradowa Zdrój, połączony ze sprzątaniem szlaków, spotkaniami, webinarami z zakresu ekologii. „Górska Odyseja”, organizowana z ekologiem Dominikiem Dobrowolskim, zwraca uwagę na problem zaśmiecania gór i lasów odpadami, szczególnie tymi z plastiku.
– Śmieci w lesie, w górach, w parkach, nad jeziorami są problemem, który dotyczy nas wszystkich. Śmiecimy my – ludzi i na nas spoczywa odpowiedzialność. „Górska Odyseja” ma na celu uświadomienie, jak bardzo sami niszczymy przyrodę i jak potrzebna jest nam odpowiedzialna turystyka. Nie trzeba robić wielkich rzeczy. Na początek wystarczy nie śmiecić, segregować odpady i wyrzucać je do odpowiednich pojemników – przekonuje Przemysław Przybylski z realizującego ekologiczną kampanię banku Credit Agricole.
Na plenerowej wystawie „Górska Odyseja” można zobaczyć artystyczne zdjęcia śmieci, pozbieranych podczas zeszłorocznej akcji „Bałtycka Odyseja” oraz w górach. Treść wystawy zwraca uwagę na skalę i przyczyny zanieczyszczeń oraz pokazuje w jaki sposób każdy człowiek może przyczynić się do zmniejszenia ilości plastikowych odpadów w środowisku. W 2019 r. tylko na terenach zarządzanych przez Lasy Państwowe, przez które przejdzie „Górska Odyseja”, leśnicy musieli wydać ponad 3 mln zł na wywiezienie zebranych w lesie śmieci.
– Pokazujemy wystawę, która może otworzyć ludziom oczy, bo to my – ludzie – zaśmiecamy i niszczymy planetę. Śmiecenie zarówno w górach, jak i w każdym innym miejscu jest bardzo negatywnym zjawiskiem. Szkodzimy przyrodzie, a jednocześnie często marnujemy materiał, który można powtórnie wykorzystać. Wierzę, że ludzie mogą świadomie wędrować po górach i zostawiać na szlakach jedynie ślad swojej stopy – mówi ekolog Dominik Dobrowolski.
„Górską Odyseję” organizują wspólnie Dominik Dobrowolski i bank Credit Agricole wraz ze spółką leasingową EFL. Patronat nad akcją objął dyrektor generalny Lasów Państwowych oraz stowarzyszenie Program Czysta Polska. W 2020 roku Credit Agricole wraz z Dominikiem Dobrowolskim zorganizowali akcję „Bałtycka Odyseja”. Podczas 550 km marszu wzdłuż polskiego wybrzeża wolontariusze z całej Polski posprzątali plaże od Świnoujścia po Piaski na Mierzei Wiślanej, a także zwracali uwagę na problem plastikowych śmieci w wodzie.
/opr. mn/