Strona główna Artykuł sponsorowany Na czym polega outsourcing magazynowy w łańcuchu dostaw

Na czym polega outsourcing magazynowy w łańcuchu dostaw

0
Sprawna obsługa zlecenia kurierskiego, szybka dostawa do odbiorcy, minimalizacja wszelkich procedur – to dziś priorytety zarówno w e-commerce jak i procesach logistycznych pomiędzy firmami. Efektem jest rosnąca popularność usług outsourcingu magazynowego. Na czym polega przekazanie części obowiązków zewnętrznym podmiotom?

Łańcuch dostaw – jego efektywność oraz opłacalność – to przestrzeń, na którą firmy stawiają obecnie szczególny nacisk. Tego rodzaju rozwiązanie logistyczne to nowoczesny trend pozwalający zminimalizować zbędne koszty przy równoczesnym zachowaniu – a nawet podwyższeniu – standardów obsługi. Jak outsourcing działa w praktyce?

Realizacja zleceń w oparciu o zewnętrzne środki
Outsourcing magazynowy to usługa polegająca na zleceniu zadań związanych z utrzymywaniem towarów, ich wydaniem czy wysyłką zewnętrznym podmiotom. Produkty przekazywane zostają do operatorów. Wyspecjalizowane firmy zapewniają w ten sposób obsługę całego procesu ściągając ten obowiązek z samego przedsiębiorstwa, które może bardziej skoncentrować się na produkcji czy poszukiwaniu nowych rynków zbytu. W ten sposób outsourcing magazynowy obejmuje np.:

  • składowanie towarów
  • zabezpieczenie produktów
  • zlecanie zamówień na usługi kurierskie.

W ten sposób producent czy dystrybutor nie dysponujący własnym magazynem lub ograniczający koszty tego typu działalności, może przenieść ją na zewnętrzny podmiot. W ten sposób składowanie towarów oraz ogólna logistyka oparta jest o infrastrukturę specjalistycznej firmy, która dysponuje zarówno odpowiednią przestrzenią, jak i dużym zespołem ludzkim do wszelkich zadań magazynowych.

To rozwiązanie popularne zarówno w kontekście logistyki krajowej jak i – co widać coraz bardziej – zagranicznej. W przypadku tej drugiej producenci planujący wejście na obcy rynek nie muszą decydować się zakup czy wynajem magazynu oraz budowę własnego zespołu do obsługi. Outsourcing pozwala bowiem, by np. przesyłka do Niemiec lub innego kraju generowana była cyklicznie i w dużych ilościach – np. flotą samochodową. Po pozostawieniu towarów w zewnętrznym magazynie, to operator w tym kraju obsługuje cały proces magazynowania oraz ewentualnej wysyłki produktów do odbiorców. Rola producenta kończy się na dostarczeniu materiałów oraz ogólnej kontroli stanów magazynowych.

Czy outsourcing magazynu się opłaca?
To bardzo korzystne rozwiązanie, jednak kluczowa jest precyzyjna umowa regulująca wszystkie obowiązki kontraktora. Nie może ona ograniczać się do ogólnych określeń. Zakres odpowiedzialności podmiotu realizującego zlecenia w imieniu danego podmiotu musi ściśle wskazywać kompetencje, obowiązki, ale również możliwe kary – np. za utracone korzyści. Tylko w ten sposób producent decydujący się na outsourcing magazynowy może liczyć na zwrot kosztów jeśli z winy zewnętrznego podmiotu doszło np. do opóźnienia wysyłki lub zerwania kontraktu handlowego na skutek nieprawidłowości.

Niewątpliwie jednak, outsourcing daje możliwość koncentracji na kluczowych zadaniach dla firmy. Choć logistyka i obsługa zleceń należy do strategicznych – szczególnie w e-commerce – zadań, zewnętrzne magazynowanie może być efektywne w oparciu o działanie zewnętrznej jednostki. Sprzyja temu wyspecjalizowanie tego typu podmiotów: np. wyposażenie ich w wysokiej jakości sprzęt magazynowy czy doświadczenie w optymalizacji łańcucha dostaw.

/Artykuł sponsorowany/