Strona główna Wydarzenia Na czym polega zbilansowane żywienie?

Na czym polega zbilansowane żywienie?

0

Odpowiednio zbilansowana dieta to podstawowy element prawidłowego żywienia. Wpływa nie tylko korzystnie na nasz organizm, ale również poprawia samopoczucie. Na czym polega zbilansowane żywienie?

Na czym polega zbilansowane żywienie?
Zbilansowane żywienie opiera się przede wszystkim na dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Jeżeli chcesz wprowadzić do swojego życia zrównoważoną dietę, stosuj się do poniższych zasad:

  • Spożywaj regularnie 5 posiłków dziennie, w równych dostępach czasowych (co 3-4 godziny)
  • Pij przynajmniej 2 litry wody dzienne,
  • Ogranicz spożywanie produktów wysokoprzetworzonych i typu fast food,
  • Uzupełnij swoją dietę w warzywa i owoce,
  • Wprowadź do diety produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste,
  • Ogranicz spożywanie cukru,
  • Zrezygnuj ze słodyczy i napojów słodkich
  • Bądź aktywny fizycznie,
  • Pamiętaj o tym, aby się wysypiać

Czym jest piramida żywieniowa?
Piramida żywieniowa to ilustracja, która przedstawia sposób żywienia zalecany przez specjalistów. Publikuje ją Instytut Żywności oraz żywienia w Warszawie.  Składa się z kilku elementów, które składają się na zdrowy styl życia:

  • aktywność fizyczna – znajduje się u podstawy piramidy. Dotyczy nie tylko uprawiania sporty, ale również czynności takich jak spacer czy chodzenie po schodach,
  • warzywa i owoce – znajdują się na drugim miejscu. Specjaliści rekomendują, aby warzywa i owocowe stanowiły ponad połowę posiłków,
  • produkty zbożowe – na kolejnym szczeblu są produkty zbożowe. Zalecane są przede wszystkim pełnoziarniste,
  • nabiał – można spożywać nie tylko w postaci mleka, ale również jogurtu naturalne i kefiru,
  • mięso – to produkt, który wciąż wiele osób nadużywa. Warto spożywać chude mięso i ryby, a także zastąpić mięso roślinami strączkowymi, które mają wiele witamin i składników mineralnych
  • tłuszcze -staraj się wybierać tłuszcze roślinne np. oliwę z oliwek, olej rzepakowy.

Co jeść, aby zdrowo się odżywiać?
Zbilansowana dieta obejmuje przede wszystkim zdrowe produkty, które nie dostarczają pustych składników, a witaminy i minerały, potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Należą do nich m.in.:

  • owoce i warzywa – powinny znaleźć się w każdym posiłku. Stanowią bogate źródło większości witamin oraz składników mineralnych takich jak żelazo, potas, witamina C czy beta karoten, a także błonnika. Co więcej, są nisko kaloryczne.
  • produkty zbożowe np. ciemne pieczywo, płatki owsiane, kasze, makarony pełnoziarniste, – bogate sa w białko, a także witaminy z grupy B m.in. BG, która pozytywnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.
  • nienasycone kwasy tłuszczowe np. oleje roślinne, w tym oliwa z oliwek, olej rzepakowy,
  • rośliny strączkowe – doskonała alternatywa dla mięsa. Rośliny strączkowe są świetnym źródłem białka roślinnego, a ponadto bogatym źródłem witamin z grupy B: B1, B2, B6, PP, B12.

Treść artykułu – blog fitness FitRepublic.pl

/Artykuł sponsorowany/