„Nie ma rzeczy niemożliwych” – od tych słów swoje wystąpienie podczas otwarcia nowej siedziby delegatury Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia rozpoczął prezes Adam Niedzielski. Zmianę lokalizacji po ponad 20 latach zapoczątkował wpis mieszkanki Wałbrzycha Violetty Ferenc, która zwróciła uwagę władzą na utrudnienia związane z korzystaniem z punktu dla osób niepełnosprawnych.
Pomysł na zmianę siedziby zakiełkował w głowach ogólnopolskich władz NFZ-u ponad rok temu. Wszystko rozpoczęło się od wpisu mieszkanki Wałbrzycha – Violetty Ferenc na portalu społecznościowym, w którym to poskarżyła się na liczne utrudnienia dla osób niepełnosprawnych w poprzedniej siedzibie delegatury Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ – Jestem użytkownikiem Twittera. Pewnego dnia pojawił się pod postem wpis, który zmienił rzeczywistość wałbrzyskiego oddziały NFZ-u. Autorem wpisu była pani Violetta. Pod moim postem, w którym informowałem o zmianach i innowacjach, które wprowadzamy pani Violetta opisała jak wygląda dostęp do wałbrzyskiej placówki. Mimo że moja wizja rzeczywistości wyglądało dobrze, to rzeczywistość pani Violetty już taka komfortowa nie była – mówi prezes NFZ, Adam Niedzielski.
Od tweeta do nowej siedziby
Władze NFZ zadziałały szybko. Na początku wysłuchały Violetty Ferenc, a następnie postanowiły wspólnie z nią zmierzyć się z trudnościami, jakie przed nią stały. Wstępnie myślano o dostosowaniu dotychczasowej siedziby do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nie pozwoliła na to jednak architektura budynku – Poczułem się zawstydzony. Nie możemy, jako NFZ mówić o polityce propacjenckiej jednocześnie nie dbając o równy dostęp dla każdego pacjenta do naszych placówek. Gdy zacząłem analizować sprawę szybko uświadomiłem sobie, że jedynym wyjściem jest zmiana lokalizacji siedziby. Poprosiłem ówczesnego dyrektora o rozwiązania tego problemu, który klasyfikował go od 20 lat jako nierozwiązywalny. Sam jednak wychodzę z założenia, że nie ma rzeczy niemożliwych do zrealizowania. To doprowadziło również do zmian kadrowych w kierownictwie placówki, a nowe kierownictwo przystąpiło z jeszcze większą determinacją do poszukiwania nowej lokalizacji – dodaję Adam Niedzielski.
Należy również zaznaczyć, że podczas przebudowy nowego budynku duże znaczenie miało zdanie Violetty Ferenc, która wprowadzała poprawki umożliwiające faktyczne dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych – Można powiedzieć, że sprawdzałam postęp prac. Na początku nie było tu tylu udogodnień. W wyniku moich uwag stworzono podjazd dla wózków inwalidzkich, który umożliwia przejazd do drugiej części budynku, zautomatyzowano drzwi wejściowe, które były bardzo ciężkie i utrudniały dostanie się do wewnątrz, a także poprawiono kostkę brukową. Nowa siedziba jest znacznie lepsza od starej i dotarcie do niej nie powinno już stwarzać problemów osobom niepełnosprawnym. Szczerze mówiąc nie wierzyłam, że mój wpis coś zmieni. Tu należy pochwalić władzę NFZ, które zrealizowały solidnie wszystkie swoje obietnice – opowiada inicjatorka zmian, Violetta Ferenc.
Zmiany na lepsze
Nowa lokalizacja to wyższa jakość obsługi – przekonuje NFZ. Od teraz interesanci załatwią szereg spraw w jednym miejscu. Od wyrobienia karty EKUZ przez potwierdzenie zleceń na wyroby medyczne, Profilu Zaufanego, weryfikacji ubezpieczenia, aż po przyjmowania różnych wniosków związanych z leczeniem. Dotyczy to również mieszkańców Świdnicy – Nowa siedziba to przede wszystkim łatwiejszy dostęp do potrzeb, jakie mają pacjenci względem Narodowego Funduszu Zdrowia. Atutem tego miejsca jest również lokalizacja. Nowy budynek znajduję się w ścisłym centrum Wałbrzycha, przez co świdniczanie załatwiając coś w innych instytucjach publicznych nie muszą przemieszczać się, aby załatwić jakąś sprawę w delegaturze NFZ-u – mówi dyrektor Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego Zbigniewa Terek.
W Dolnośląskim Oddziale Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Wałbrzychu jest sześć stanowisk do bezpośredniej obsługi klientów. Na korytarzach powieszone zostały tablice informacyjne, a także trzy telewizory LCD, na których wyświetlać się będą ważne dla pacjentów informację. Zadbano również o miejsce do karmienia i przewijania niemowląt oraz o Kącik Małego klienta służący najmłodszym. Najważniejsze jednak, że dostęp do siedziby nie będzie już stanowił problemu dla osób niepełnosprawnych. Ważną zmianą jest również unowocześniony system kolejkowy. Teraz wystarczy podejść do ekranu, wybrać sprawę, która nas interesuje i odebrać numerek. W ciągu najbliższego tygodnia powinna zostać również uruchomiona rejestracja online, dzięki której interesanci będą mogli umawiać się na konkretne godziny. W ubiegłym roku delegaturę odwiedziło ponad 80 000 pacjentów, miesięcznie wałbrzyską siedzibę odwiedza około 6,5 tys. osób.
Nowa siedziba znajduję się przy ulicy Kościuszki 1-3 (budynek PGNIG) w Wałbrzychu i jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.
/Tekst i foto: Artur Ciachowski/