Strona główna Wydarzenia Dieta ketogeniczna w odchudzaniu – Czy jest skuteczna?

Dieta ketogeniczna w odchudzaniu – Czy jest skuteczna?

0

Chcąc zrzucić zbędne kilogramy, można stosować przeróżne diety, z których każda opiera się na nieco innych zasadach i proporcjach. Jedną z chętnie stosowanych diet odchudzających jest dieta ketogeniczna. Taki rodzaj odżywiania stosuje się między innymi podczas leczenia niektórych schorzeń, takich jak zespołu Retta czy Draveta.

Jednak czy dieta ketogenna jest równie skuteczna w procesie redukcji wagi?

Dieta ketogeniczna – na czym polega?
Dieta ketogeniczna polega na spożywaniu dużej ilości tłuszczów oraz niewielkich ilości węglowodanów. Tłuszcz na diecie keto stanowi nawet 90% dziennej energii dostarczanej do organizmu. Pozostałe 10% stanowią natomiast białko i węglowodany. Tymczasem przeciętna dieta składa się tylko w 35% z tłuszczu.

Zasadność działania diety opiera się właśnie na wysokiej zawartości tłuszczu. Ludzki organizm najpierw pobiera energię z węglowodanów. Dopiero kiedy ich zabraknie sięga po ciała ketonowe, które powstają podczas rozpadu tłuszczów. Ciała ketonowe są w stanie dostarczyć tylko 70% całkowitego zapotrzebowania energetycznego, dlatego niestety dieta ketogeniczna nie jest całkowicie zdrowa dla organizmu.

Dieta ketogeniczna – podstawowe zasady
Stosowanie diety wysokotłuszczowej wymaga przestrzegania kilku ważnych zasad. Przede wszystkim należy spożywać 3 posiłki w ciągu dnia i ograniczyć spożycie płynów. Posiłki powinny oczywiście składać się wyłącznie z wysokotłuszczowych produktów i zawierać tylko niewielkie ilości węglowodanów i białka. Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej stosować taką dietę pod okiem dietetyka, ponieważ niewłaściwe jej stosowanie może być niebezpieczne dla zdrowia.

Do produktów wysokotłuszczowych, z których powinna składać się dieta, należą różnego rodzaju mięsa, tłuste ryby, jajka oraz tłuszcze roślinne oraz zwierzęce w postaci masła, oliwy czy oleju.

Dieta ketogeniczna, a redukcja wagi
Dieta ketogenna jest przede wszystkim dietą kliniczną, która pomaga leczyć niektóre schorzenia. Nie mniej jednak bardzo dobrze znane są jej spektakularne efekty odchudzające. Poprzez brak węglowodanów organizm sięga po zapasy nagromadzone w postaci tkanki tłuszczowej, dzięki czemu jej ilość znacznie się zmniejsza. Natomiast redukcja tkanki tłuszczowej przekłada się bezpośrednio na utratę wagi.

Niestety wprowadzenie organizmu w stan ketozy nie jest dla niego zupełnie bezpieczne. Nieumiejętne stosowanie diety ketogenicznej może powodować skutki uboczne, w postaci między innymi zawroty głowy, nudności, wymioty, bóle brzucha czy ogólne zmęczenie i osłabienie organizmu. Taki sposób odżywiania może również negatywnie wpływać na gospodarkę hormonalną oraz w dłuższym okresie wpływać na pracę nerek, wątroby i trzustki.

Dieta ketogeniczna – podstawowe zalety
Do podstawowych zalet diety ketogenicznej należy zaliczyć:

  • dobre samopoczucie i duża ilość energii w pierwszych miesiącach stosowania diety
  • ograniczenie ochoty na słodkie przekąski
  • uwolnienie wody z organizmu
  • utrata wagi
  • wspomagające działanie w procesie leczenie niektórych chorób (np. cukrzycy czy padaczki)

Dieta ketogeniczna, jako dieta odchudzająca, jest bez wątpienia wysoce skuteczna. Niestety nieumiejętne stosowanie tej diety może doprowadzić do kłopotów zdrowotnych i nieprzyjemnych skutków ubocznych.

Dlatego właśnie, w celu efektywnego wykorzystania zalet takiego sposobu odżywiania, zaleca się stosowanie diety pod stałym nadzorem specjalisty. Zdrowie i dobra kondycja organizmu są bowiem najważniejsze, co jest niezmiernie ważne podczas procesu odchudzania.

/Artykuł sponsorowany/