Opakowanie produktu pełni dwojaką funkcję. Z jednej strony chroni towar i umożliwia jego magazynowanie oraz transportowanie, z drugiej – informuje konsumentów, z jakim produktem mają do czynienia i zachęca do zakupów w sklepie. Z pozoru najważniejsza jest funkcja ochronna opakowania, jednak dla większości firm znacznie istotniejsza jest rozpoznawalność produktu i funkcja marketingowa pudełka butelki lub słoiczka. Co sprawia, że opakowanie dobrze pełni zadania marketingowe?
Odpowiednia forma graficzna i spójność identyfikacji wizualnej
Zgodnie z wynikami wielu badań eyetrackingowych, konsumenci w sklepach poszukują na półkach konkretnych produktów. Kupujący zwracają przy tym uwagę głównie na kolorystykę, kształt oraz rodzaj ich opakowań. Odpowiednia forma graficzna opakowania ma zatem ważne znaczenie bez względu na rodzaj produktu, jego cenę i grupę docelową, do której kierowany jest dany towar.
Istotne jest zadbanie o to, by produkt był rozpoznawalny dla stałych klientów marki poprzez zastosowanie spójnej identyfikacji wizualnej. Charakterystyczna kolorystyka, logo i key visual to podstawa dobrego opakowania. Jednocześnie forma graficzna powinna wskazywać, czy produkt jest skierowany do masowego odbiorcy, czy też jest to towar o charakterze luksusowym. O sposobach na wyróżnienie produktu przez opakowanie dowiesz się więcej na https://munjodesign.pl/
Wyróżnienie unikalnych cech produktu
Co decyduje o tym, że konsument wybiera jeden z wielu produktów z tej samej kategorii? Przede wszystkim decyduje o tym sposób, w jaki podkreślone są cechy danego towaru. Jeśli produkt ma zachęcać do zakupu głównie przez niską cenę, jego pudełko lub butelka najczęściej są bardzo proste. Ich zadaniem jest przykuwanie uwagi do taniości, a nie do jakości lub innych wyróżników towaru.
Unikalne cechy towarów w sklepach wyróżnia się na wiele sposobów, stosując do tego celu zróżnicowaną kolorystykę i kształty. Produkty luksusowe często są pakowane w minimalistyczne pudełka koloru czarnego lub srebrnego, a widniejące na nich napisy lub logo mają barwę złotą i są wykonane dekoracyjnym krojem pisma. Produkty ekologiczne i naturalne zwykle mają opakowania z zielonymi akcentami lub wykonane z brązowego papieru. Dzięki takim prostym trikom, konsument szybko kojarzy różne artykuły z konkretnymi cechami. O cechach dobrego opakowania przeczytasz na https://munjodesign.pl/projektowanie-opakowania-krok-po-kroku-czyli-cechy-dobrego-opakowania/
Do czego służy produkt?
Opakowanie produktu jednoznacznie powinno wskazywać, jakie jest przeznaczenie danego towaru. Konsument nigdy nie powinien czuć się wprowadzany w błąd. Dotyczy to zarówno pudełek i słoików z produktami spożywczymi, jak i chemii gospodarczej, kosmetyków i wielu innych artykułów. Jeśli opakowanie nie daje jasnego przekazu, co znajduje się w środku i w jaki sposób wykorzystać zawartość, grupa docelowa i pozostali konsumenci zrezygnują z zakupu lub – co gorsza – będą z niego niezadowoleni. Aby upewnić się, czy opakowanie spełnia ten warunek, warto przeprowadzić badania wśród konsumentów. Dzięki nim można również dowiedzieć się, z jakimi cechami kojarzy się produkt i do kogo jest kierowany według respondentów.
Opakowanie ważniejsze niż sam produkt?
W sklepach w każdej kategorii produktów znajduje się nawet kilkadziesiąt produktów z tej samej grupy. Wystarczy przyjrzeć się choćby półkom z mlekiem, czekoladami, mydłami lub szamponami do włosów. Tak duża konkurencja sprawia, że opakowanie jest obecnie tak samo ważne, a niekiedy nawet ważniejsze niż sam produkt, który znajduje się w jego wnętrzu. Artykuły o podobnych składach, cenie i właściwościach mogą bowiem wyróżniać się tylko za pomocą kartoników, butelek, tubek itd. Z tego powodu warto zdecydować się na profesjonalne projektowanie opakowań, zwłaszcza gdy chce się wejść na rynek z nowym produktem. Zobacz, co zawiera oferta projektowania opakowań w studiu graficznym w Warszawie – https://munjodesign.pl/oferta/projektowanie-opakowan/
/Artykuł sponsorowany/