Z okazji 100-lecia Aeroklubu Polskiego jako polskiego związku sportowego właściwego w sportach lotniczych dokonano pewnego podsumowania osiągnięć polskich zawodników startujących na arenie międzynarodowej w klasie F 1 A (modele szybowców), która od ponad trzydziestu lat świdniczanom jest szczególnie bliska. Wszystko za sprawą utytułowanego klanu rodziny Halickich – Łukasza i Kamila, a także ich taty oraz trenera – Ryszarda.
– Do najważniejszych zawodów międzynarodowych organizowanych przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI) w klasach modeli swobodnie latających (F1A, F1 B, F1 C i F1 E) należy zaliczyć Puchar Świata (F1 Free Flight Word Cups) oraz Mistrzostwa Świata (FAI Free Flight Championships). Puchar Świata to cykl międzynarodowych zawodów modelarskich rozgrywanych corocznie na całym świecie, przede wszystkim w Europie, Ameryce Północnej, Azji oraz Australii, natomiast Mistrzostwa Świata to jednorazowe zawody rozgrywane co dwa lata na przemian z mistrzostwami kontynentów (Europy). Do klasyfikacji końcowej Pucharu Świata – ostatnio co roku organizuje się ponad 50 imprez z tego cyklu – do końca roku 2015 zaliczano zawodnikowi trzy najlepsze jego wyniki, natomiast od roku 2016 cztery. Do roku 2015 punkty rankingowe w zawodach WC zdobywała pierwsza połowa sklasyfikowanych zawodników nie więcej jednak niż pierwszych 24 zawodników, natomiast od roku 2016 punkty zdobywa połowa sklasyfikowanych zawodników w danych zawodach, które liczone są według wzoru ustalonego przez FAI. W takich zawodach może wystartować każdy zawodnik posiadający ważną licencję sportową FAI na dany rok. Do klasyfikacji końcowej WC mogą być zaliczone zawodnikowi najlepsze wyniki uzyskane tylko w dwóch zawodach rozegranych na terenie danego państwa. Do udziału w mistrzostwach globu każdy aeroklub narodowy może wystawić jednak reprezentację składającą się z (do) 3 zawodników w danej klasie, a ponadto dodatkowo do udziału w mistrzostwach świata dopuszcza się aktualnych mistrzów świata seniorów i juniorów – tłumaczy Ryszard Halicki.
Lokaty zajęte w tym współzawodnictwie międzynarodowym przez polskich zawodników obrazuje tabela nr 1 odnośnie Pucharu Świata (WC) i tabela nr 2 odnośnie Mistrzostw Świata:
– Cezurę czasową wieku przyjąłem dlatego, że z początkiem XXI wieku nastąpił skokowy wzrost możliwości szeroko rozumianej komunikacji społecznej, poprzez rozpowszechnienie telefonii komórkowej i internetu oraz rozszerzanie się Strefy Schengen. W modelarstwie lotniczym skutkowało to tym, iż nastąpił widoczny i systematyczny przyrost ilości zawodów organizowanych w klasach F1. W roku 2001 zorganizowano ich 31, w roku 2004 już ponad 40, w roku 2011 ponad 50, a od roku 2015 organizuje się ponad 60 imprez na całym świecie. W roku 2001 w klasyfikacji końcowej WC po raz pierwszy sklasyfikowano ponad 300 zawodników z całego świata, którzy zdobyli punkty rankingowe. Ponadto na przełomie wieków nastąpiło w Polsce faktyczne załamanie się dotychczasowego modelu mecenatu państwa nad sportem, w tym nad sportami lotniczymi, co skutkowało fundamentalnymi przemianami organizacyjnymi w Aeroklubie Polskim. Po tym przełomie modelarstwo lotnicze stało się niemal prywatną sprawą zawodników, którzy z pasją uprawiają ten sport, a z których tylko nieliczni mogli doznać wsparcia ze strony skromnej garstki dobrze zorganizowanych klubów sportowych. Zestawień rankingowych dokonałem na podstawie wyników udostępnionych na stronie internetowej Międzynarodowej Federacji Lotniczej https://www.fai.org/world-cups/f1-free-flight – dodaje Ryszard Halicki, ojciec Łukasza i Kamila.
/MDvR/