Strona główna Temat dnia Pokonaj stres na warsztatach mindfulness

Pokonaj stres na warsztatach mindfulness

0

27 lutego w Świdnicy rozpocznie się ośmiotygodniowy Trening Redukcji Stresu oparty na Uważności (Mindfulness based Stress Reduction). Zajęcia poprowadzi psycholog Agnieszka Trzyna oraz trener mindfulness Wojciech Trzyna, absolwent szkoły mindfulness na Uniwersytecie Bangor w Wielkiej Brytanii, uczestnik kursów mindfulness w Centrum Mindfulness Uniwersytetu w Oksfordzie. Trening przeznaczony jest dla osób pełnoletnich, które chcą nauczyć się lepiej radzić sobie ze stresem. Spotkania trwają 2,5 godziny i odbywają się w grupie maksymalnie 15-sto osobowej. Więcej informacji można uzyskać na spotkaniu informacyjnym 13 lutego w godz. 19.00 – 20.00 w Świdnickiej szkole Jogi.

Czy żyjesz w stresie?

Nie unikniemy sytuacji i reakcji stresowych w swoim życiu, możemy jednak nauczyć się lepiej z nimi radzić. Dla jednych wyzwalaczami stresu będą choroby, problemy materialne lub zawodowe, a dla innych szybkie tempo życia. Czasami źródłem stresu staje się zbyt krytyczna ocena siebie, niespełnione oczekiwania, problemy w relacjach, a także lęk przed porażką i brakiem kontroli.

Niepokojące objawy stresu

Przyzwyczajenie do życia w stresie, usypia naszą czujność. Przewlekły stres nie musi być wysoki,  by  zniszczyć nasze zdrowie i równowagę psychiczną. Stopniowo, przez długi czas niemal niezauważalnie, za to konsekwentnie krok po kroku, dzień za dniem, prowadzi do coraz większego wyczerpania i obniżenia radości życia.

W końcu przychodzi moment, gdy już nie da się nie zauważyć, że stres zmienił nas i nasze życie.  Osoby funkcjonujące w długotrwałym stresie zaczynają dzień bez energii, z jakimś bliżej nieokreślonym napięciem – lub odwrotnie – nadmiernie pobudzone z przytłaczającą ilością nieprzyjemnych myśli. Od samego rana mogą reagować rozdrażnieniem albo nerwowością i obniżonym nastrojem, nie potrafiąc właściwie znaleźć uzasadnienia dla swoich przesadzonych reakcji. To dodatkowo utrudnia relacje z innymi ludźmi, co jeszcze bardziej nakręca spiralę stresu.

Sygnałami zaburzenia funkcjonowania mogą być ponadto: roztrzęsienie albo bolesne napięcie mięśni, bóle głowy, skurcze żołądka, spadek apetytu lub przeciwnie – odhamowanie w jedzeniu. Częstą oznaką nieradzenia sobie ze stresem są problemy ze snem, uczucie ucisku w klatce piersiowej lub przyśpieszona praca serca, a także niepokojące zmęczenie.

W sferze psychicznej zaczynają dominować przytłaczające zmiany nastrojów, nasila się lękliwość,  nadmierne rozmyślanie typu „co by było, gdyby…”. Przygniata poczucie bezradności oraz pesymizm. Pojawiają się problemy z koncentracją i trudności w podejmowaniu decyzji.

Dlaczego warto wziąć udział w treningu redukcji stresu opartym na uważności?

W latach 70. w klinice medycznej przy Uniwersytecie w Massachusetts zaczęto testować czy proste ćwiczenia medytacyjne mogą pomóc ludziom cierpiącym z powodu przewlekłego bólu i stresu. Szybko okazało się także, że uczestnicy treningu zaczęli zgłaszać lepsze radzenie sobie z obniżonym nastrojem, lękami i nawykowym zamartwianiem się.

Skąd takie efekty? Mamy szczęście, że około 20 lat temu zaczęła rozwijać się neuronauka. Badania naukowe prowadzone za pomocą  obrazowania mózgu (fMRI) pokazują, że inne obszary w mózgu są aktywowane w zależności od tego, czy funkcjonujemy w sposób świadomy, czy na tak zwanym automatycznym pilocie. Koncentrowanie uwagi na bieżących doświadczeniach (myślach, emocjach, zachowaniach) sprzyja rozwojowi połączeń nerwowych między obszarami, które pozwalają nam kontrolować negatywne reakcje i przywracać równowagę. Okazało się, że najprostszymi technikami przydatnymi do rozwoju tego typu uwagi są ćwiczenia medytacyjne i że polepszenie funkcjonowania następują już w czasie dwumiesięcznego treningu. W ten sposób tysiącletnia praktyka medytacji została usankcjonowana naukowo w Zachodnim świecie jako skuteczne narzędzie zmiany psychologicznej.

W efekcie tych odkryć techniki uważności zostały włączone w nurt psychoterapii poznawczo – behawioralnej  na całym świecie. W Wielkiej Brytanii na przykład, treningi mindfulness rekomendowane są przez Narodowy Instytut Doskonałości Klinicznej jako skuteczna terapia radzenia sobie z nawrotami depresji i obniżonym nastrojem.

Warto zaznaczyć, że treningi mindfulness oparte są na tzw. świeckiej medytacji, bez nawiązań do jakiejkolwiek religii czy filozofii. Natomiast ćwiczenia medytacji uważności są bardzo proste i łatwe do wykonania w każdym miejscu oraz odpowiednie dla ludzi w każdym wieku.

Na czym polega trening redukcji stresu oparty na uważności?

Mówiąc najprościej na rozwijaniu umiejętności świadomego skupiania uwagi na bieżących doświadczeniach, tych wewnątrz nas, jak i wokół nas.

Dzięki ćwiczeniom medytacyjnym obserwujemy myśli, emocje i doznania z ciała. To pomaga uświadomić sobie w jaki sposób działa ludzki umysł oraz na czym polega mechanizm nakręcania   spirali stresu. Reakcje stresowe są z natury podświadome, a im mniej jesteśmy ich świadomi, tym mocniej determinują nasze zachowania. Uczymy się jak przerywać proces nawykowego nakręcania się myślami i emocjami oraz jak odzyskać równowagę. Rozwijanie spokoju oraz przejrzystości myśli i emocji jest natomiast pierwszym krokiem do znalezienie najlepszych rozwiązań wobec trudnych sytuacji.

Na treningu i poza nim rozwijamy także umiejętność angażowania się w to, co właśnie robimy.  Ćwiczenia są bardzo proste i dotyczą wykonywania rutynowych czynności w sposób uważny. Jaki jest tego efekt? Każdy z nas przeżył pewnie raz coś podobnego: niby z kimś rozmawiamy, ale myślimy o czymś zupełnie innym, na przykład o pracy, o zakupach, które jeszcze trzeba zrobić, o przykrości, która spotkała nas 5 godziny temu lub o tym, kto odbierze dziecko z przedszkola, kiedy będziemy w delegacji, itd., itp. Gdy potrafimy skoncentrować się na kontakcie z drugą osobą, jesteśmy naprawdę zainteresowani tym, co ona mówi, oraz czytelniej odbieramy jej mowę ciała. Staramy się zobaczyć jej punkt widzenia bez pośpiesznego osądzania, przez co łatwiej dojść do wspólnego porozumienia, a jakość relacji poprawia się. Analogicznie, świadoma obecność w zadaniach sprawia że polepszają się czas i efekty ich wykonania, a sama praca dostarcza nam więcej przyjemności. Badana pokazują, że rozwijanie uważności, przekłada się na czerpanie większej radości i satysfakcji z życia, niezależnie od okoliczności.

Uczestnicy są cały czas zachęcani do ćwiczeń między sesjami (30 – 45 minut w ciągu dnia, 4-5 razy w tygodniu). W ten sposób uważność staje się bardziej sposobem bycia, niż jednorazową techniką.

Organizacja kursu

Trening będzie trwać 27 lutego do 17 kwietnia (8 spotkań po 2,5 godziny oraz 5-godzinny dzień uważności w wybraną sobotę). Uczestnicy spotykają się w środy o godz. 19.00 w Świdnickiej Szkole Jogi przy ulicy Zamkowej 9 (spotkanie informacyjne – 13 lutego, godz. 19.00). Dodatkowo mogą skorzystać z jednej sesji indywidualnej.  Ponadto otrzymują materiały i nagrania ułatwiające medytacje poza sesjami. W razie potrzeby, istnieje możliwość zorganizowania treningu w godzinach porannych.

Zgłoszenia należy wysyłać na adres e-mail: kontakt@mindfulpresence.pl w tytule maila wpisując:    MBSR Świdnica. Koszt treningu wynosi 600 zł.

Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej organizatora treningu: www.mindfulpresence.pl

/Artykuł sponsorowany/
/Zdjęcia: https://pl.freepik.com/