Strona główna Wydarzenia Jak radzić sobie z wypadaniem włosów i łysieniem?

Jak radzić sobie z wypadaniem włosów i łysieniem?

0

Łysienie, niezależnie od płci, wieku i przyczyny, może być bardzo traumatycznym przeżyciem. Wiele czynników może składać się na zaistniały problem wypadania włosów. Na szczęście istnieje równie wiele metod radzenia sobie z zaistniałą sytuacją. 

Wypadanie włosów od podstaw

Łysienie kojarzone jest zazwyczaj jedynie z mężczyznami w starszym wieku. Jest to błędne rozumienie problemu, ponieważ nadmierna utrata włosów dotyczyć może zarówno mężczyzn młodszych, jak i kobiet, w każdym wieku. Do najczęstszych przyczyn wypadania włosów należą:

  • zaburzenia hormonalne (w tym głównie na podłożu hormonów androgenowych –
  • dominujących u mężczyzn)
  • nieodpowiednia dieta
  • szkodliwa pielęgnacja
  • stres i inne przeżycia emocjonalne
  • reakcje autoimmunologiczne
  • zakażenia (głównie grzybicze)

Rozróżnienie przyczyn na etapie pierwszych zauważanych objawów, jakim jest przerzedzenie się włosów, jest najczęściej trudne. Najlepszą diagnozę postawi trycholog lub lekarz dermatolog. Zanim jednak udamy się na pierwszą wizytę, warto prześledzić swój codzienny tryb życia, w celu wyeliminowania pewnych zauważalnych czynników, które mogą wpłynąć na rozpoczynający się proces łysienia.

Kiedy można mówić o nadmiernym wypadaniu włosów? Granicą normy jest 100 włosów dziennie. Nadwyżkę tej liczby najlepiej zauważyć na szczotce lub sitku prysznicowym.

(Sprawdź czym jest Profolan)

Wypadanie włosów a psychika

Współczesne środowisko krajów wysokorozwiniętych jest jednym z najbardziej wystawionych na czynniki przewlekłego stresu oraz innych szkodliwych czynników cywilizacyjnych (w tym m.in. hałasu). Przyczynia się to do zaburzeń w funkcjonowaniu całego organizmu, co często bywa ukryte nawet przez wiele lat. Jednym z charakterystycznych objawów przewlekłego stresu jest właśnie utrata włosów.

Związane jest to z niewłaściwym poziomem kortyzolu (tzw. hormonu stresu) w organizmie. Jego nadwyżka powoduje „przestawienie” organizmu na tryb mobilizacji, konieczny w sytuacjach zagrożenia. Nie jest on jednak optymalny na poziomie codziennego życia. Organizm pod wpływem stresu produkuje mniejszą ilość innych hormonów odpowiedzialnych za dobrą kondycję włosów, w tym np. estrogenów.

Paradoksalnie utrata włosów może powodować problemy z samoakceptacją, która również odbierana jest przez ciało jako sygnał stresowy. Jest to błędne koło, które może być złamane tylko poprzez wprowadzenie odpowiednich technik zmagania się ze stresem, np. jogi czy medytacji.

(Eron Plus – czy jest skuteczny?)

Codzienne odżywianie — kluczem do sukcesu

Jedzenie spożywane przez nas każdego dnia jest jednym z najsilniejszych czynników oddziałujących na cały organizm. Nie da się osiągnąć w pełni zadowalających efektów żadnych działań pielęgnacyjnych czy suplementacji, jeśli sposób odżywiania pozostawia wiele do życzenia.

Dieta oddziałująca na porost włosów powinna być przede wszystkim bogata w wartościowe aminokwasy(składowe części białka). Najważniejszymi aminokwasami w utrzymaniu włosów w dobrym stanie są cysteina i metionina, czyli aminokwasy siarkowe. Szczególnie odpowiednie spożycie metioniny jest istotne ze względu na brak zdolności organizmu do jej syntezy. Aminokwasy siarkowe znaleźć można przede wszystkim w serach (dobrym źródłem jest parmezan i twaróg), jajach, rybach oraz ziarnach sezamu czy pestkach dyni.

(Probiox Plus – czym są probiotyki?)

Witaminy i minerały

Najważniejszym minerałem w walce z utratą włosów jest siarka. Oprócz wyżej wymienionych źródeł aminokwasowych siarki wyróżnić można również czosnek oraz cebulę, które są bogate w ten pierwiastek. Siarka umożliwia syntezę cysteiny w organizmie, co przekłada się na produkcję keratyny — podstawowego białka włosa.

Innym ważnym pierwiastkiem jest również żelazo, znajdujące się w dużej ilości w zielonych warzywach liściastych(np. w szpinaku), pestkach dyni, a także mięsie. Żelazo odpowiada za jakość krwi, która ze względu na i tak słabe ukrwienie skóry głowy, jest niezmiernie istotna. Pozostałymi ważnymi mikroelementami są selen oraz cynk. W przypadku łysienia należy jednak zadbać o uzupełnianie wszystkich koniecznych składników mineralnych w diecie.

Wśród witamin największą rolę w prawidłowym wzroście włosa odgrywają biotyna oraz witamina C. Biotyna (inaczej witamina B7 lub H) jest składnikiem odgrywającym dużą rolę w budowie włosa, ze względu na warunkowanie przyswajania siarki w macierzy włosa, co jest konieczne do produkcji keratyny. Witamina C z kolei odpowiada za przyswajalność opisanego wyżej żelaza.

Rola suplementacji w łysieniu

Ze względu na dużą złożoność problemu i różnice w diecie każdego człowieka, dobrym rozwiązaniem uzupełniającym zapotrzebowanie na wszystkie konieczne w ujęciu łysienia składniki odżywcze są suplementy diety. Najczęściej skomponowane są one w taki sposób, aby na zasadzie codziennego, regularnego działania wspierać walkę z wypadającymi włosami.

Warto mieć jednak na uwadze, iż ze względu na podział życia włosa na kilka faz, zauważalne różnice w odżywieniu włosów mogą pojawić się dopiero po upływie dłuższego czasu, co związane jest z bezpośrednim połączeniem włosa z naczyniami krwionośnymi jedynie w fazie anagenu.

Pielęgnacja domowa — włosom na ratunek

Pielęgnacja włosów i skóry głowy jest naturalnie ważnym aspektem w przeciwdziałaniu łysieniu. Pierwszym aspektem, w który warto się zagłębić, jest wymiana szamponów na takie o delikatnym składzie, dedykowane osobom z problemem wypadających włosów. Często zawierają one składniki kondycjonujące włosy i nawilżające skórę głowy.

Kolejnym elementem pielęgnacji, który może zapobiec wypadaniu włosów są spraye, wcierki ampułki, wzmagające porost włosów. Najczęściej oparte są one o opatentowane składniki wzmagające produkcję keratyny oraz poprawiające ukrwienie mieszków włosowych. Dodatkowo zalecane wcieranie preparatów tego typu w skórę głowy usprawnia przepływ krwi i rozluźnia mięśnie skalpu, których silne napięcie może przyczynić się do znacznego zmniejszenia średnicy włosa.

Do naturalnych metod wzmocnienia włosów należą płukanki naparem ze skrzypu polnego oraz pokrzywy. Wzrost włosów w silny sposób wzmaga również olej rycynowy, który warto wcierać w skórę głowy delikatnym masażem na około pół godziny przed myciem włosów.

Zakazy w utracie włosów i łysieniu — czego unikać?

W sytuacji, kiedy zauważamy nasilone wypadanie włosów, unikać należy nie tylko stresu. Ważne jest również wyeliminowanie wszelkiego rodzaju silnej stylizacji włosów, zarówno za pomocą ciężkich lakierów czy pianek do włosów, jak i lokówek, prostownic, a nawet suszarek z bardzo gorącym nawiewem. Zaleca się pozostawienie mokrych włosów do wyschnięcia, ale nie na noc, są one bowiem wtedy bardziej podatne na uszkodzenia.

Kiedy warto udać się do specjalisty?

Najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest — od razu. Szybka pomoc dermatologa lub trychologa bywa niezbędna w celu znalezienia przyczyny utraty włosów. Może okazać się bowiem, iż jest ona spowodowana innym schorzeniem, np. o podłożu autoimmunologicznym, czego uniknięcie w domowych warunkach jest praktycznie niemożliwe. Ważne są również regularne badania krwi, a także poziomu poszczególnych hormonów. Nawet najlepszy sposób odżywiania i pielęgnacji nie jest w stanie zapobiec pewnym schorzeniom organizmu, których jednym z objawów może okazać się wzmożone wypadanie włosów. W czasie oczekiwania na wizytę u specjalisty warto jednak wprowadzić wyżej opisane sposoby radzenia sobie z utratą włosów i łysieniem.

/Artykuł sponsorowany/