Czy już w 2021 roku pociągi wrócą na trasę kolejową łączącą Świdnicę z Sobótką i Wrocławiem? Taki plan mają kolejarze z PKP PLK, którzy właśnie ogłosili przetarg na zaprojektowanie i przebudowę linii kolejowej, którą od 2000 roku nie kursują składy pasażerskie.
Budowana w latach 1884-1898 linia nr 285 jest obecnie – w sporej części – zupełnie niewykorzystywana. Czasem między Wrocławiem i Sobótką przejedzie pociąg towarowy, podobnie jak na krótkim odcinku łączącym stację Świdnicę Przedmieście z Pszennem. Przewozy pasażerskie wstrzymano w 2000 roku. Od tego czasu dyskutowano nad przywróceniem połączeń kolejowych, jednak bez gruntownego remontu torowiska nie miało to sensu. Na to potrzeba było sporych pieniędzy.
Sytuacja uległa zmianie w ostatnich latach. Dzięki uzyskaniu unijnego dofinansowania kolejarze i samorządowcy ponownie mogli zająć się tematem rewitalizacji linii Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście. W ramach inwestycji remontu doczeka się także krótki łącznik między stacjami Świdnica Przedmieście i Świdnica Miasto, dzięki któremu pociągi będą mogły bez przeszkód dojechać do głównego świdnickiego dworca. Wkład Unii Europejskiej wyniesie blisko 129 mln złotych, zaś urząd marszałkowski dorzuci do inwestycji blisko 58 mln złotych. Według planów PKP PLK, pełna rewitalizacja linii powinna zakończyć się pod koniec 2020 roku. To oznacza, że najprawdopodobniej dopiero od 2021 podróżni będą mogli przejechać się odnowioną linią.
Co ma się zmienić?
Przede wszystkim, dzięki kolejowej inwestycji remont przejdzie torowisko, dzięki czemu pociągi będą mogły osiągnąć prędkość 100 km/h. Gruntowna przebudowa ma także objąć kolejowe perony, m.in. w Sobótce, Szczepanowie, Marcinowicach, Pszennie, a także peronu nr 1 na stacji Świdnica Przedmieście. W ostatnim przypadku, pod nadzorem konserwatorskim przeprowadzony zostanie remont drewnianej wiaty, natomiast na pozostałych przystankach planowane jest ustawienie nowych wiat i ławek.
Wbrew wcześniejszym sugestiom, na terenie powiatu świdnickiego nie powstaną zupełnie nowe przystanki dla pasażerów, chociaż jeszcze kilka miesięcy temu rozważano ich budowę bliżej osiedli i poszczególnych miejscowości, dzięki czemu mieszkańcy mogliby zyskać krótszą trasę na kolejowe perony. Analizowana miała być chociażby budowa przystanku w pobliżu świdnickiego Osiedla Zarzecze. Zamiast tego, zgodnie z dokumentacją ogłoszonego przetargu, planowana jest likwidacja kilku przystanków osobowych znajdujących się na trasie remontowanej linii. Dojdzie do tego w Strzelcach Świdnickich i Olbrachtowicach (gmina Sobótka).
Pociągi pojadą w 2021?
Kolejarze planują zakończyć całą inwestycję najpóźniej do 30 grudnia 2020 roku. Prace podzielono jednak na etapy. Tym samym roboty na odcinku Świdnica Miasto – Sobótka Zachodnia powinny się zakończyć do 10 grudnia 2019 roku, natomiast do 15 września 2020 roku powinny zostać ukończone odcinki Sobótka Zachodnia – Kobierzyce oraz Kobierzyce – Wrocław Główny. Na razie nie wiadomo, kiedy Koleje Dolnośląskie zdecydują się na wznowienie połączeń pasażerskich na zmodernizowanej linii.
Wykonawców zainteresowanych realizacją przebudowy powinniśmy poznać 9 listopada 2018 roku.
Michał Nadolski
[email protected]