Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska i Britta Ernst, Minister Edukacji, Młodzieży i Sportu Kraju Związkowego Brandenburgia zaprezentowały w Krzyżowej II tom polsko-niemieckiego podręcznika historii dla uczniów „Europa-nasza historia”. To drugie na świecie, po niemiecko-francuskim, wydawnictwo traktujące o historii z perspektywy dwóch sąsiednich narodów.
Anna Zalewska, Minister Edukacji Narodowej i Britta Ernst, Minister Edukacji, Młodzieży i Sportu Kraju Związkowego Brandenburgia
Miejsce na przedstawienie drugiego z planowanych czterech tomów nie zostało wybrane przypadkowo. Podręcznik, który ma być kolejnym pomostem do tworzenia wspólnej, pokojowej przyszłości młodych Polaków i Niemców, został pokazany w siedzibie Fundacji „Krzyżowa”, która działa w dawnym majątku rodziny von Moltke, miejscu spotkań niemieckiego ruchu antyhitlerowskiego, nazwanego Kręgiem z Krzyżowej. O pierwsze opinie została poproszona młodzież z Polski, Niemiec i Ukrainy, przebywająca na warsztatach w Domu Spotkań Młodzieży. – To, co mnie i panią minister zbudowało to to, że młodzi ludzie dostrzegają wartość w bardzo ciekawym aspekcie, a mianowicie w pokazaniu różnych stron – stwierdziła minister Anna Zalewska. Różne perspektywy spojrzenia w jednym podręczniku na te same wydarzenia dla twórców stanowiły duże wyzwanie, o czym mówili koordynatorzy II tomu, profesor Igor Kąkolewski i Eckhardt Fuchs. Profesor Fuchs jako przykład podał epokę napoleońską i postać samego Napoleona, który dla historii Polski i Niemiec miał diametralnie różne znaczenie. – Oczywiście historia nie jest dowolna, są wydarzenia niezmienne i niepodważalne i o tym należy pamiętać – podkreślał ambasador Niemiec w Polsce Rolf Nikel. – To jest podwalina, ale w stopniu równoprawnym przedstawia się perspektywy polską i niemiecką. Historia między naszymi narodami była trudna, była tragiczna, a napisanie wspólnego podręcznika jest drogą do umacniania przyjaźni i zrozumienia.
II tom podręcznika obejmuje lata 1492-1815. Zawiera ilustracje z epoki, mapy, teksty źródłowe i omówienia, a także wskazówki do dyskusji i ćwiczeń. Na razie stanowi dodatkowy materiał dydaktyczny. Czy wejdzie na listę podręczników, będzie wiadomo dopiero po zakończeniu całej serii w 2020 roku. Minister Zalewska podkreśliła jednak, że taka jest intencja ministerstwa i twórców podręcznika. Znacznie szybciej „Europa-nasza historia” może trafić do szkół niemieckich, bowiem tam decyzje autonomicznie podejmują władze poszczególnych landów.
Polsko-niemiecki projekt „Szkolny podręcznik do nauczania historii” jest realizowany dzięki finansowemu wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz dzięki pomocy: Ministerstwa Edukacji Narodowej RP; Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP; Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP; Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów; Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej Historyków i Geografów; Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie, Instytutu Georga Eckerta w Brunszwiku oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych RFN oraz Stałej Konferencji Ministrów Kultury i Edukacji RFN.
/asz/
Zdjęcia Dariusz Nowaczyński