Sposobów komunikacji ze środowiskiem jest wiele. Najpowszechniejszy to mowa i pismo czarno drukowe. Wiele osób nie ma jednak możliwości posługiwania się nimi ze względu na swoje ograniczenia rozwojowe. Wiedza na temat dysfunkcji rozwojowych, trudności w funkcjonowaniu oraz doświadczanie tych trudności poprzez zabawę przez dzieci zdrowe, uczy je tolerancji i empatii względem niepełnosprawnych rówieśników. Październik jest miesiącem komunikacji alternatywnej.
W Miejskim Przedszkolu Integracyjnym „Słoneczko” w Świdnicy podejmowanych jest wiele oddziaływań integracyjnych. Są oznaczenia symbolami Makaton pomieszczeń przedszkolnych, „rozpisane” są czynności na elementy pierwsze. W październiku pedagodzy specjalni Anna Bobrowska i Violetta Wiercińska przeprowadziły także zajęcia w poszczególnych grupach, przybliżające wszystkim dzieciom system komunikacji Makaton (gesty i symbole), stosowane często z dziećmi z autyzmem oraz pismo brajla i rysunek wypukły, wykorzystywane przez osoby niewidome. Dzieci nauczyły się odczytywać wybrane symbole, poznały piosenkę o figurach geometrycznych z gestami Makaton, a następnie rozpoznawały dotykiem figury na rysunku wypukłym. Zapoznały się również z alfabetem brajla, sześciounktem i maszyną brajlowską.
W ramach akcji „Październik Międzynarodowym Miesiącem AAC” Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 16 „Słoneczko” w Świdnicy i Biblioteka Pedagogiczna zorganizowały spotkanie szkoleniowe dla nauczycieli świdnickich przedszkoli i klas I-III szkół podstawowych prowadzone przez pedagoga specjalnego Annę Bobrowską. Szkolenie na temat wykorzystania alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się w edukacji dzieci z deficytami rozwojowymi miało także na celu integrację środowiska i wspomaganie doskonalenia nauczycieli świdnickich placówek oświatowych. Kolejne spotkanie zaplanowano na 1 grudnia z okazji „Europejskiego Tygodnia Wiedzy o Autyzmie”.
inf. i zdjęcia Przedszkole Integracyjne nr 16/ opr. red.