W Krzyżowej rozpoczęła się dwudniowa konferencja „Doświadczenie polsko-niemieckie jako wyzwanie dla edukacji obywatelskiej. 25 lat Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy” Wykład inauguracyjny wygłosiła Anna Zalewska, Minister Edukacji Narodowej.
Minister Anna Zalewska mówiła o wyzwaniach dla edukacji na nadchodzące ćwierćwiecze. Obrany model zakłada ewolucyjną przebudowę obecnego systemu. Ta przebudowa opierać się ma na trzech filarach.
Pierwszy to dialog społeczny i konsultacje, co już trwa i zdaniem min. Zalewskiej jest dostrzegane i doceniane w Europie. Dialog od pewnego czasu toczy się na wszelkich szczeblach: od rodziny poprzez samorządy po związki zawodowe i organa administracji. W czerwcu ma rozpocząć się faza konsultacji społecznych założeń systemu oświaty wypracowanego w dialogu.
Drugim filarem ma być nauczyciel. Jak powiedziała min. Zalewska badania demograficzne, zmniejszanie się liczby uczniów, skazują zawód nauczycielski na zamknięcie się na nowe kadry na kilka przyszłych lat. A nauczyciel musi stawiać czoła nowoczesności, musi sprostać wymaganiom uczniów. Stąd konieczność stałego doskonalenia zawodowego, poszerzania horyzontów i podnoszenia kwalifikacji. Nauczyciel w przyszłym modelu nie będzie tylko trenerem a szkoła – nieustającym eventem i kursem przygotowawczym do egzaminu gimnazjalnego czy maturalnego.
Trzeci filar to uczeń. Najważniejszy element całej ewolucji, który według min. Zalewskiej w efekcie przejścia przez nowy system edukacji powinien być kompetentnym, ukształtowanym człowiekiem. Do oczywistych kompetencji min. Zalewska zaliczyła znajomość matematyki, informatyki i umiejętność porozumiewania się w językach obcych. Chce by uzupełniały je przymioty humanistyczne: czytanie i znajomość literatury oraz dobra orientacja w historii.
Na zakończenie wyraziła życzenie, by kolejne dwudziestopięciolecie w historii stosunków polsko-niemieckich było nową, pełną dobrych emocji kartą.
W jutrzejszym programie konferencji znalazły się: prezentacja projektu „Polsko-niemieckie miejsca pamięci”, panel: polsko-niemieckie miejsca pamięci i ich rola w edukacji obywatelskiej i panel: Polska i Niemcy wobec aktualnych wyzwań dla Europy.
Początek obrad o godzinie 9.00.
/wrt/