Przez ponad dwa miesiące w każdy weekend mieszkańcy Świdnicy mogli usłyszeć charakterystyczny gwizd, który niósł się nad całe miasto. Dzięki pomysłowi Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej w najpiękniejsze letnie dni kursowała zabytkowa lokomotywa z zabytkowymi wagonami. Dziś muzeum podsumowuje projekt i zapowiada kolejny.
Odjazd zabytkowego składu z dworca Świdnica Miasto. Foto /asz/
od 4 lipca do 13 września 2015 roku Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku we współpracy z Przewozami Regionalnymi S. A.,Urzędem Miasta w Świdnicy, PKP PLK S.A. oraz Starostwem Powiatowym w Świdnicy przeprowadziło na odcinku linii numer 137 Jaworzyna Śląska- Świdnica Miasto- Jaworzyna Śląska, czterdzieści osiem przejazdów specjalnych. Dwa zabytkowe wagony Ci28 z 1928 roku były prowadzone przez lokomotywę parową TKt48- 18 z 1951 roku. Skład ten wyruszał z dworca kolejowego w Jaworzynie Śląskiej do dworca głównego w Świdnicy w każdą sobotę i niedzielę, pod nazwą GRYF o godzinie 10.05, a pod nazwą FRYDERYK o godzinie 12.50. W dniach 12 i 13 września 2015 roku w trakcie „Gali Parowozów” – największej imprezy promującej kolej na Dolnym Śląsku uruchomiono dwa dodatkowe przejazdy, o godzinie 11.17 pociąg o nazwie DZIK i o 14.17 pociąg CERAMIK.
Pojawiły się ponadto specjalne zamówienia na pociągi m.in. od samorządu dzierżoniowskiego na „Prezentacje dzierżoniowskie”, realizacje filmowe oraz pociągi okolicznościowe na zwiedzanie innych atrakcji w ramach Festiwalu Zabytków Techniki m.in do Starej Kopalni w Wałbrzychu.
Celem organizacji przejazdów była popularyzacja idei ochrony dziedzictwa technicznego oraz promocja turystyki Dolnego Śląska. Cel ten został osiągnięty, ponieważ przez ponad dwa miesiące jazd, zabytkowy skład przewiózł około dwunastu tysięcy osób do Świdnicy i z powrotem- z których duża część uczestniczyła również w zwiedzaniu Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku oraz miasta Świdnica. W przejeździe uczestniczył również przewodnik, który cały czas informował o zabytkowym składzie, jakim turystów wieziono, o historii kolejnictwa na Dolnym Śląsku oraz o atrakcjach turystycznych regionu. Przejazdy pociągiem specjalnym z pewnością wzbogaciły ofertę turystyczną powiatu świdnickiego, a także wzbudziły zainteresowanie maszynami parowymi i pracą maszynistów lokomotyw parowych, którzy chętnie opowiadali o zasadach funkcjonowania parowozu. O zainteresowaniu tematyką kolejową świadczy również ilość osób, które czekały na obu dworcach kolejowych po to, by zobaczyć sprawną maszynę parową oraz ilość zapytań o organizację przejazdów specjalnych w następnym roku kalendarzowym.
W planach Muzeum na rok 2016 jest remont dodatkowego wagonu- aby móc przewieźć większą liczbę osób oraz jeszcze ciekawsza i zwiększona liczba takich przejazdów okolicznościowych.
Katarzyna Szczerbińska-Tercjak