Odwaga kojarzy się z pewnością siebie i siłą, ale to przede wszystkim umiejętność podejmowania mądrych decyzji, zdolność do asertywnych postaw, odpowiedzialność za siebie i bliskich. Przez całe lato, dzieciom i młodzieży przypominać będzie o tym nowa kampania społeczna Rzecznika Praw Dziecka „Odwaga ratuje życie”.
Akcja spotu promującego kampanię rozgrywa się w lesie, na terenie rumowiska. Grupa młodych planuje przeskoczyć rowerami nad kilkumetrową przepaścią. Jeden z kolegów uprzedza ich i spycha własny rower w przepaść. W wyniku uderzenia o ruiny rower rozpada się na części. Młodzi ludzie ze strachem w oczach obserwują, co zdarzyłoby się, gdyby zdecydowali się oddać skok. Chwilę później wszyscy dziękują koledze, że ostrzegł ich przed nieodpowiedzialnym zachowaniem.
– Okazje do wykazania się odwagą, czy wręcz bohaterstwem pojawiają się w najmniej oczekiwanych chwilach. Nie trzeba jednak szklanej kuli, żeby wiedzieć, że skok na płytką wodę może skończyć się tragicznie, a palenie ogniska w lesie jest najczęstszą przyczyną pożarów. Warto mieć w sobie wewnętrzną gotowość, na to, żeby powiedzieć „STOP!”, zareagować właściwie, kiedy grupa przyjaciół chce podjąć niepotrzebne ryzyko – mówi Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka.
– W życiu kilkunastoletniej osoby najważniejsza jest przynależność do grupy. To grupa decyduje, jak jej członkowie się zachowują i co mówią. W takiej grupie zawsze potrzebna jest jedna odważna osoba. Taka, która, będzie umiała powiedzieć „NIE!”, ostrzeże przed ryzykiem, czasem głupotą. Odwaga to bowiem również umiejętność pójścia pod prąd – przekonuje Dorota Zawadzka, społeczny doradca RPD.
Reżyserem spotu promującego kampanię jest Bartosz Konopka, który w 2010 r. nominowany był do Oskara za krótkometrażowy film dokumentalny „Królik po berlińsku”. – Spot ma zadanie w przystępny sposób uświadomić młodym osobom, że niebezpieczeństwo może zdarzyć się w każdej chwili. Przypomina, że liderem grupy, wcale nie musi być ten największy i najsilniejszy. Szacunek przyjaciół zdobywa się przede wszystkim podejmując mądre i odpowiedzialne decyzje – przekonuje Bartosz Konopka.
Spot główny kampanii wspierają kilkudziesięciosekundowe filmy przedstawiające młode osoby w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Każdy posiada alternatywne zakończenie historii. Uzupełnieniem akcji jest ALFABET KAMPANII, który w hasłowy sposób przypomina o tym, dlaczego odwaga ratuje życie.
Kreację przygotowała agencja Telescope. Zdjęcia wykonał Radek Polak. Filmy do internetu zrealizował Kombinat Medialny. Za produkcję odpowiedzialny jest Mojo Films.
TU obejrzysz film.



![Wyznania aktorki Katarzyny Glinki w Świdnicy. Szczera rozmowa na zakończenie cyklu spotkań wokół książki „Mnie też zabrakło sił” [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/Katarzyna-Glinka-spotkanie-autorskie-2025.11.21-30-238x178.jpg)


![Kontrolowali ciężarówki i auta dostawcze. Policjanci ujawnili 30 naruszeń [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/akcja-Ladunek-2025.11-100x75.jpg)
![Ćwiczenia pod kryptonimem „Egida-25” w świdnickiej komendzie [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/cwiczenia-Egida-25-w-KPP-Swidnica-2025.11-2-100x75.jpg)
![Zderzenie na krajowej „piątce” [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/WhatsApp-Image-2025-11-20-at-14.06.272-100x75.jpeg)

![Koncert Ponad Chmurami z kwartetem smyczkowym już jutro w Świdnicy [ROZWIĄZANIE KONKURSU]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ponad-Chmurami-z-kwartetem-3-100x75.jpg)
![Koncert Wiedeński 2 Orkiestry Księżniczek w Szczawnie-Zdroju [ROZWIĄZANIE KONKURSU]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/001-100x75.jpg)