Strona główna Bez kategorii Specjalnym pociągiem na zlot do Wolsztyna

Specjalnym pociągiem na zlot do Wolsztyna

2

Już po raz 22. w Wolsztynie zostanie zorganizowany widowiskowy Zlot Parowozów. Wydarzenie co roku przyciąga entuzjastów kolei z całej Europy. Tym razem na chętnych czeka nie lada gratka – z Jaworzyny do Wolsztyna wyruszy pociąg specjalny, prowadzony przez zabytkową lokomotywę.

Gala Parowozów w Jaworzynie Śląskiej 2013__20

Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej oraz Przewozy Regionalne zapraszają wszystkich tych, którzy kochają parowozy, na nie lada wydarzenie! 2 maja o godzinie 06:43 z Jaworzyny Śląskiej do Wolsztyna (przez Wrocław Nadodrze, Żmigród, Rawicz i Leszno) wyruszy pociąg specjalny „PIAST ŚLĄSKI” – lokomotywa TKt48-18 oraz dwa wagony serii Bmnopux (tzw. piętrusy). Lokomotywy tej serii zostały zaprojektowane w 1948 roku przez CentralneBiuro Konstrukcyjne Taboru Kolejowego w Poznaniu. Pierwsze egzemplarze trafiły do produkcji w 1950 roku. Parowozy TKt48 zostały zaprojektowane jako pojazdy o możliwie najszybszym rozruchu z myślą o
obsłudze linii podmiejskich w rejonie dużych aglomeracji –  Warszawy, Katowic, Poznania oraz Trójmiasta. Lokomotywa TKt48-18 pochodzi z tzw. pierwszej serii produkowanej w Zakładach Metalowych Im.
Józefa Stalina w Poznaniu (dawniej HCP).

Do dziś zachowały się 34 lokomotywy serii TKt48. Jedynie dwie z nich, TKt48-191 z Chabówki oraz TKt48-18 z Jaworzyny – wciąż są „pod parą”. Nasz parowóz TKt48-18 pochodzi z tzw. pierwszej serii produkowanej w Zakładach Metalowych Im. Józefa Stalina w Poznaniu (dawniej HCP). W ciągu swojej przeszło 40 letniej służby TKt48-18
stacjonował w parowozowniach w Warszawie Wschodniej, Tłuszczu, Nasielsku czy Jeleniej Górze. Ostatecznie, w 1994 roku, parowóz trafia do Jaworzyny Śląskiej. Od 2010 roku lokomotywa znajduje się w zbiorach Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. W tym roku, po wieloletniej, intensywnej eksploatacji, parowóz został przeznaczony do remontu. We wrześniu 2013 roku rozpoczął się pierwszy etap prac – dot. podwozia lokomotywy, a w 2014 remont kotła. Prace prowadzone były przy finansowym udziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.  2 maja  raz pierwszy po remoncie głównym wyrusza historycznym pociągiem do Wielkopolski, aby godnie reprezentować kolejowy Dolny Śląsk.

ROZKŁAD JAZDY

JAWORZYNA ŚLĄSKA 6:43
Wrocław Nadodrze 8:18 / 8:48
Rawicz 9:49 / 10:34
Leszno 11:01 / 11:21
WOLSZTYN 12:23

WOLSZTYN 18:20
Leszno 19:29 / 19:51
Rawicz 20:19 /21:02
Wrocław Nadodrze 21:58 / 22:28
Jaworzyna Śląska 00:04

Informacje o biletach na stronie Muzeum.

plakat Wolsztyn