Co robiła Maria, gdy archanioł Gabriel przyszedł do niej z nowiną? Co Jezus dostanie w prezencie urodzinowym? I wreszcie najważniejsze – co jest istotą świąt Bożego Narodzenia? Odpowiedzi na te pytania w atmosferze radości, refleksji i śmiechu znajdowali uczestnicy dorocznego, familijnego spotkania świdnickiej społeczności ewangelickiej.
Ewangelicko-Augsburska Parafia pod wezwaniem św. Trójcy w Świdnicy liczy zaledwie 100 osób, ale na co dzień podejmuje się ogromnego trudu zachowania dla potomnych jednej z najpiękniejszych świątyń na świecie – wpisanego na listę dziedzictwa Kościoła Pokoju. Dzięki staraniom biskupa elekta Waldemara Pytla społeczność luterańska nie tylko ogranicza się do swojej enklawy na placu Pokoju, ale jest coraz bardziej obecna w życiu miasta. Po raz pierwszy jednak udało nam się zajrzeć na spotkanie niemalże rodzinne. Świdniccy luteranie 20 grudnia spotkali się w Domu Lutra, by śpiewem i słowem wspólnie świętować oczekiwanie narodzenia Jezusa.
Każdy z uczestników przyniósł coś od siebie. Na stołach czekały więc pyszne ciasta, a przy nich śpiewniki z kolędami. Świętowanie rozpoczęła kolęda „Córko Syjońska”, ale nie zabrakło znanych powszechnie „Przybieżeli do Betlejem pasterze” i „Gdy się Chrystus rodzi.” Śpiewającym towarzyszył na elektrycznych organach Maciej Bator, kantor Kościoła Pokoju. O znaczeniu świat Bożego Narodzenia w krótkiej refleksji mówił biskup Waldemar Pytel, a ważne pytania zadała katechetka Lucyna Żak. Zachęcała do poszukiwania najlepszego prezentu dla narodzonego Jezusa. W niezwykle zabawny sposób o zwiastowaniu opowiedzieli najmłodsi parafianie. Okazało się, że archanioł zastał Marię przy naprawie stołka, a zajęcie porzuciła, twierdząc, że poradzi sobie z nim każdy mężczyzna, a tylko kobieta może urodzić dziecko. Wzruszyły przede wszystkim maluchy, które swoje kwestie wypowiadały z wielkim przejęciem. W przedstawieniu wystąpili Patryk, Agnieszka, Majka, Liwia, Ania, Daria, Pola i Lena.
Uczestnicy spotkania przełamali się opłatkiem, a na finał zawitał oczekiwany przez najmłodszych gość. Święty Mikołaj wraz z elfem rozdał moc prezentów nie tylko dla najmłodszych, ale i dla nieco starszych parafian. I nikt nie dostał rózgi.
/asz/
Kim są luteranie?
31 października 1517 roku ksiądz Marcin Luter na drzwiach kościoła zamkowego w Wittenberdze przybił 95 tez. On tego wydarzenia rozpoczęła się historia rodziny Kościołów Luterańskich, wśród których w 1530 roku pojawił się Kościół Ewangelicko-Augsburski.
Luter nie chciał rozłamu w Kościele, ale jego odnowy w duchu Ewangelii. W swoich tezach sprzeciwiał się w nich sprzedaży odpustów, a także szeroko występującym nadużyciom w Kościele. Biblijną naukę Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego streszczają 4 zasady: sola Scriptura – jedynie Pismo; solus Christus – jedynie Chrystus; solum Verbum – jedynie Słowo, sola gratia i sola fide – jedynie łaska i jedynie wiarą. Luteranie odrzucili zwierzchność papieży i celibat.
Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce przed 1939 rokiem liczył 250 tysięcy wyznawców, jednak podczas wojny poniósł ogromne straty. W tej chwili liczy 71 tysięcy wiernych. Jest podzielony na 6 diecezji. Najmniejszą, ale najliczniejszą jest diecezja cieszyńska. Diecezja wrocławska to 16 parafii, 17 świątyń i 4 tysiące wyznawców. Do Kościoła Ewangelickiego należą dwa unikatowe w skali światowej dolnośląskie zabytki, od 2001 roku wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego: Kościoły Pokoju w Świdnicy i Jaworze.
Parafia w Świdnicy w 2006 toku świętowała 350-lecie. Na Dolnym Śląsku na mocy traktatu westfalskiego z 1648 roku po wojnie trzydziestoletniej ewangelikom zezwolono na budowę trzech kościołów – w Jaworze, Głogowie i Świdnicy. Wszystkie miały powstać z nietrwałych materiałów poza murami miasta. Drewniane budowle – poza głogowską – przetrwały zawieruchy wojenne. Dzięki staraniom wiernych oraz ks. biskupa elekta Waldemara Pytla i jego żony Bożeny od ponad 20 lat Świdnicki Kościół Pokoju przechodzi stałe prace konserwatorskie. Obok spełniania najważniejszej, sakralnej funkcji, świątynia i jej otoczenie stały się także ośrodkiem krzewienia nauki, kultury i współpracy międzywyznaniowej.