Polska nie tylko jest zupełnie normalna, ale zmierza do sukcesu. Polacy coraz częściej będą wracać do kraju z zarobkowej emigracji i tu budować swoje kariery. Tutaj coraz chętniej będą osiedlać się obcokrajowcy. Krzysztof Sarnecki, zawodowy negocjator i doradca kilkuset polskich i światowych firm wielokrotnie zaskakiwał uczestników kolejnego spotkania z cyklu Świdnickie Forum Gospodarcze. Przedstawicieli lokalnego biznesu i polityki 7 października do Starego Browaru zaprosiło Stowarzyszenie Przedsiębiorców i Kupców Świdnickich.
Krzysztof Sarnecki podczas ponad 2-godzinnego, niezwykle dynamicznego wystąpienia pokazał, w jakim momencie rozwoju gospodarczego jest świat i Polska i jakie wyzwania muszą podjąć przedsiębiorcy, by utrzymać się na rynku i zapewnić swojej firmie rozwój. – W 2007 roku nastąpiła zmiana, po której już nic nie jest takie, jak przez poprzednie 20 lat – mówił Sarnecki. – W tym właśnie roku popyt zrównał się z podażą i skończyły się czasy, że każdy interes miał szansę powodzenia. Konieczna jest zmiana myślenia o biznesie. Przekonanie, że sukces da się odnieść obniżając ceny, jest fałszywe.
Sarnecki wskazał kilka mechanizmów, po zastosowaniu których firmy już dostają nowego wiatru w żagle i wyprzedzają konkurencję. – Po pierwsze trzeba być gotowym na zmianę i odrzucenie swoich wieloletnich przyzwyczajeń – przekonywał. – Skończyło się planowanie linearne. Obecna rzeczywistość przypomina chaos, który daje olbrzymie możliwości pod warunkiem, że będziemy mieli przygotowanych kilka wariantów działania. By je wdrażać szybko – bo szybkości wymaga współczesny świat – trzeba zapomnieć o firmach opartych na jednym liderze. Podstawa w tej chwili jest dobry zespół, potrafiący błyskawicznie reagować na nowe wyzwania. A jeśli zespół to motywacja. O ludzi trzeba dbać.
Sarnecki na licznych przykładach pokazywał także , jak wiele mamy do zrobienia w dziedzinie komunikacji. – Wciąż rządzi nami najbardziej pierwotny instynkt, „gadzi mózg”, który wyłącza wszystkie inne, zdobyte w drodze ewolucji, możliwości ludzkiego umysłu jak choćby logiczne myślenie. Ten „gadzi mózg” pokazuje jedynie, czy ktoś jest wrogiem czy nie. To najbardziej pierwotna funkcja obronna, która włączamy poprzez agresję – tłumaczył. – Trzeba zmienić sposób komunikacji. Agresja uwstecznia, blokuje rozwój, zmniejsza sprzedaż.
Gość Forum Gospodarczego podkreślał, że Polska i Polacy potrafią poradzić sobie z nowymi wyzwaniami, a atutem jest fakt, ze kraj wciąż jest na etapie transformacji. – I Polska nie jest dziwnym krajem – mówił Sarnecki. – Jest krajem oferującym duże możliwości rozwoju, co wkrótce zaczną doceniać także ci, którzy dzisiaj wyemigrowali do zachodniej Europy.
/asz/
Krzysztof Sarnecki
Członek Zarządu, Współzałożyciel i Leading Partner QUEST Change Managers.
Absolwent University of Illinois, The UIC Institute for Entrepreneurial Studies w Chicago i programu MBA w Lake Forest Graduate School of Management (Lake Forest, Illinois). Założyciel i przez 20 lat Prezes Academy of Business & Career Development w Chicago. Kreator idei AKADOS – Akademii Dobrego Startu. Współpracuje z wieloma czołowymi firmami w Polsce i za granicą w dziedzinie transformacji, zarządzania partycypacyjnego oraz IV Generacji Sprzedaży. Twórca V Generacji Sprzedaży – pierwszego na świecie nielinearnego modelu sprzedaży w gospodarkach wysoce konkurencyjnych Konsultant, trener i coach kilkunastu tysięcy członków zarządów i menedżerów. Jeden z nielicznych zawodowych negocjatorów w Polsce. W roku 2011 założył firmę Quest Change Managers, aby przenosić na rodzimy grunt najlepszą wiedzę, doświadczenie i praktyki biznesowe ze Stanów Zjednoczonych, przez to podnosić konkurencyjność polskich firm na krajowym i międzynarodowym rynku.