Strona główna Bez kategorii Rozpustnik ukarany, publiczność oczarowana

Rozpustnik ukarany, publiczność oczarowana

0

Mozart pewnie byłby zachwycony. Sam po mistrzowsku łączył patos z humorem i autoironią, a jeszcze chętniej prowokował. A tego ducha w wybitny sposób oddali Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa i znakomici soliści, prezentując w sobotni wieczór koncertową wersję opery „Don Giovanni” w niepowtarzalnym wnętrzu świdnickiego Kościoła Pokoju. Tym wykonaniem wpisali się na listę najciekawszych wydarzeń muzycznych w 15-letniej historii Festiwalu Bachowskiego.

Don Giovanni 2

Don Giovanni/ Sebastian Szumski

Leporello/Radosław Rzepecki

Donna Anna/Marzena Lubaszka

Donna Elvira/Wioletta Chodowicz

Zerlina/Jolanta Kowalska Pawlikowska

Don Ottavio/Krystian Krzeszowiak

Masetto/il Commendatore/ Jacek Ozimkowski

Krzywdę operze zrobili wszyscy ci, którzy ustawili ją na piedestale, odziali w zakurzoną scenografię i przyciężkie stroje, a słuchaczom nakazali nabożne wsłuchiwanie się w każdy dźwięk, nawet uwerturę, która przecież powstawała po to, by widzowie zdążyli zejść się w sali.  – A opera była także pretekstem do wielogodzinnych spotkań towarzyskich, do nawiązywania romansów czy nawet ubijania interesów! – mówi Jan Tomasz Adamus, znakomity dyrygent i dyrektor artystyczny Festiwalu Bachowskiego. Trudno z pełną powagą traktować nieprawdopodobne, często kiczowate libretta. „Don Giovanni” w Świdnicy zszedł z pomnikowego cokołu i otrzepał kurz, nie tracąc przy tym nic z piękna mozartowskiej kompozycji.

Don Giovanni 1

Donna Zerlina – Joanna Kowalska Pawlikowska i Masetto/Komandor – Jacek Ozimkowski

Po pierwsze, publiczność została zaproszona na ucztę. Widzowie zostali poproszeni o zabranie koszy piknikowych, a ci, którzy nie mieli na to ochoty, w przerwie mogli skorzystać z bufetu w uroczej „baroccafe” i napić się dobrego wina z okolic Świdnicy. Po drugie – patetyczną ciszę w wypełnionym po brzegi Kościele Pokoju już na samym wstępie rozładował Jan Tomasz Adamus, wywołując najpierw konsternację, a potem salwy śmiechu. Zagrał bowiem publiczności na nosie, zaczynając taktami z zupełnie innej opery. Z błędu wyprowadziła go „przypadkowa” osoba, przerywając grę. Dyrygent, szczerze oburzony, zażądał jedynie lampki wina! Ten humorystyczny zabieg miał olbrzymi wpływ na odbiór dzieła. Publiczność nie bała się nagradzać muzyków za piękne wykonania duetów czy arii, klaszcząc często w dość zaskakujących momentach. Nie zbrakło też śmiechu. A samą muzyczną opowieść o rozpustniku wspomogło polskie tłumaczenie libretta, wyświetlane symultanicznie na specjalnym ekranie. I choć było to tłumaczenie niedoskonałe, na pewno budziło uśmiech zastosowaniem zupełnie współczesnego języka.

Don Giovanni

Capella Cracoviensis

Libretto  do „Don Giovanni” napisał Lorenzo da Ponte na podstawie sztuki Moliera „Don Juan”. To historia bezlitosnego łamacza niewieścich serc, sybaryty i okrutnika. Zagmatwana historia jego podbojów, podczas których nie cofał się przed zadawaniem śmierci i za które został ukarany przez posąg Komandora, dziś może wydawać się przerysowaną bajką. Jednak za sprawą muzyki i znakomicie zarysowanych postaci czasowi oparły się emocje – rozterki uwodzonych, ból oszukanych i wreszcie zakochanych bez pamięci kobiet. Zachwycająco w tej ostatniej roli wypadła Wioletta Chodowicz – Donna Elvira. Jej czysty, niezwykle mocny sopran i ekspresja zachwycały. Na uznanie zasługują także duety Don Ottavia (Krystian Krzeszowiak) i Donny Anny (Marzena Lubaszka). Wdziękiem i urodą oczarowała Jolanta Kowalska -Pawlikowska w roli Zerliny. Największe brawa należą się jednak Capelli Cracovienisis.

Festiwal Bachowski powoli dobiega końca. W sobotę dwa wydarzenia muzyczne: opera Purcellego „Dydona i Eneasz” oraz Schubertiada.

/asz/

sobota 2 VIII

18.00 KOŚCIÓŁ POKOJU Adres: Plac Pokoju 6, Świdnica

opera

PURCELL Dido & Aeneas

CHÓR I ORKIESTRA FESTIWALOWA

DIDO Maria Hinojosa AENEAS Richard Helm BELINDA Stephanie True CZAROWNICA Iason Marmaras

bilety: 35 pln / 15 pln

20.30 KOŚCIÓŁ ZIMOWY Adres: ul. Księżnej Agnieszki 12-14, Świdnica

SchubertiadaWonie, barwy i dźwięki odpowiadają sobie.

ARTYŚCI FESTIWALOWI Mariusz Klimsiak fortepian

bilety: 5 pln


niedziela 3 VIII

10.00 KOŚCIÓŁ POKOJU

muzyka w liturgii 

PRAETORIUS   SCHÜTZ   BACH

FESTIVAL ENSEMBLE

wstęp wolny

13.00 KATEDRA

muzyka w liturgii 

Thomas STOLTZER ( świdnicki polifonista renesansowy) Missa Paschalis

THE SOUND GUARDIANS

wstęp wolny


Karnet festiwalowy – 130 pln

Dla dzieci i młodzieży do 18 roku życia – wstęp wolny

 Sprzedaż biletów:

Kościół Pokoju | the Church of Peace | die Friedenskirche  Address:  pl. Pokoju 6, Świdnica
pon – sob 9:00 – 18:00, nd – 12:00 – 18:00 | Mo – Sa 9:00 – 18:00 , Su/So 12:00 – 18:00
Informacja Turystyczna | Tourist Information | Touristeninformation Address: ul. Wewnętrzna 2, Świdnica
pon – nd 10:00 – 20:00 | Mo – Sun/So 10:00 – 20:00
Rezerwacja | Booking:
[email protected] | 0048 721 620 174

 

 

Poprzedni artykułPłonie składowisko odpadów
Następny artykułStrażniczka od skrzydlatej braci