Mozart pewnie byłby zachwycony. Sam po mistrzowsku łączył patos z humorem i autoironią, a jeszcze chętniej prowokował. A tego ducha w wybitny sposób oddali Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa i znakomici soliści, prezentując w sobotni wieczór koncertową wersję opery „Don Giovanni” w niepowtarzalnym wnętrzu świdnickiego Kościoła Pokoju. Tym wykonaniem wpisali się na listę najciekawszych wydarzeń muzycznych w 15-letniej historii Festiwalu Bachowskiego.
Don Giovanni/ Sebastian Szumski
Leporello/Radosław Rzepecki
Donna Anna/Marzena Lubaszka
Donna Elvira/Wioletta Chodowicz
Zerlina/Jolanta Kowalska Pawlikowska
Don Ottavio/Krystian Krzeszowiak
Masetto/il Commendatore/ Jacek Ozimkowski
Krzywdę operze zrobili wszyscy ci, którzy ustawili ją na piedestale, odziali w zakurzoną scenografię i przyciężkie stroje, a słuchaczom nakazali nabożne wsłuchiwanie się w każdy dźwięk, nawet uwerturę, która przecież powstawała po to, by widzowie zdążyli zejść się w sali. – A opera była także pretekstem do wielogodzinnych spotkań towarzyskich, do nawiązywania romansów czy nawet ubijania interesów! – mówi Jan Tomasz Adamus, znakomity dyrygent i dyrektor artystyczny Festiwalu Bachowskiego. Trudno z pełną powagą traktować nieprawdopodobne, często kiczowate libretta. „Don Giovanni” w Świdnicy zszedł z pomnikowego cokołu i otrzepał kurz, nie tracąc przy tym nic z piękna mozartowskiej kompozycji.
Donna Zerlina – Joanna Kowalska Pawlikowska i Masetto/Komandor – Jacek Ozimkowski
Po pierwsze, publiczność została zaproszona na ucztę. Widzowie zostali poproszeni o zabranie koszy piknikowych, a ci, którzy nie mieli na to ochoty, w przerwie mogli skorzystać z bufetu w uroczej „baroccafe” i napić się dobrego wina z okolic Świdnicy. Po drugie – patetyczną ciszę w wypełnionym po brzegi Kościele Pokoju już na samym wstępie rozładował Jan Tomasz Adamus, wywołując najpierw konsternację, a potem salwy śmiechu. Zagrał bowiem publiczności na nosie, zaczynając taktami z zupełnie innej opery. Z błędu wyprowadziła go „przypadkowa” osoba, przerywając grę. Dyrygent, szczerze oburzony, zażądał jedynie lampki wina! Ten humorystyczny zabieg miał olbrzymi wpływ na odbiór dzieła. Publiczność nie bała się nagradzać muzyków za piękne wykonania duetów czy arii, klaszcząc często w dość zaskakujących momentach. Nie zbrakło też śmiechu. A samą muzyczną opowieść o rozpustniku wspomogło polskie tłumaczenie libretta, wyświetlane symultanicznie na specjalnym ekranie. I choć było to tłumaczenie niedoskonałe, na pewno budziło uśmiech zastosowaniem zupełnie współczesnego języka.
Capella Cracoviensis
Libretto do „Don Giovanni” napisał Lorenzo da Ponte na podstawie sztuki Moliera „Don Juan”. To historia bezlitosnego łamacza niewieścich serc, sybaryty i okrutnika. Zagmatwana historia jego podbojów, podczas których nie cofał się przed zadawaniem śmierci i za które został ukarany przez posąg Komandora, dziś może wydawać się przerysowaną bajką. Jednak za sprawą muzyki i znakomicie zarysowanych postaci czasowi oparły się emocje – rozterki uwodzonych, ból oszukanych i wreszcie zakochanych bez pamięci kobiet. Zachwycająco w tej ostatniej roli wypadła Wioletta Chodowicz – Donna Elvira. Jej czysty, niezwykle mocny sopran i ekspresja zachwycały. Na uznanie zasługują także duety Don Ottavia (Krystian Krzeszowiak) i Donny Anny (Marzena Lubaszka). Wdziękiem i urodą oczarowała Jolanta Kowalska -Pawlikowska w roli Zerliny. Największe brawa należą się jednak Capelli Cracovienisis.
Festiwal Bachowski powoli dobiega końca. W sobotę dwa wydarzenia muzyczne: opera Purcellego „Dydona i Eneasz” oraz Schubertiada.
/asz/
sobota 2 VIII
18.00 KOŚCIÓŁ POKOJU Adres: Plac Pokoju 6, Świdnica
opera
PURCELL Dido & Aeneas
CHÓR I ORKIESTRA FESTIWALOWA
DIDO Maria Hinojosa AENEAS Richard Helm BELINDA Stephanie True CZAROWNICA Iason Marmaras
bilety: 35 pln / 15 pln
20.30 KOŚCIÓŁ ZIMOWY Adres: ul. Księżnej Agnieszki 12-14, Świdnica
Schubertiada – Wonie, barwy i dźwięki odpowiadają sobie.
ARTYŚCI FESTIWALOWI Mariusz Klimsiak fortepian
bilety: 5 pln
niedziela 3 VIII
10.00 KOŚCIÓŁ POKOJU
muzyka w liturgii
PRAETORIUS SCHÜTZ BACH
FESTIVAL ENSEMBLE
wstęp wolny
13.00 KATEDRA
muzyka w liturgii
Thomas STOLTZER ( świdnicki polifonista renesansowy) Missa Paschalis
THE SOUND GUARDIANS
wstęp wolny
Karnet festiwalowy – 130 pln
Dla dzieci i młodzieży do 18 roku życia – wstęp wolny
Sprzedaż biletów: