Strona główna Bez kategorii Koniec marzeń o podróży pociągiem do Zagórza Śląskiego?

Koniec marzeń o podróży pociągiem do Zagórza Śląskiego?

0

PKP SA właśnie ogłosiło przetarg na rozebranie linii kolejowej Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Do rozbiórki przeznaczono ponad 21 km torów. Demontażowi nie podlegają m.in.: mosty, wiadukty i przepusty kolejowe. Czy to koniec marzeń o przejażdżce pociągiem tą malowniczą trasą? Z apelem do samorządów, przez które przebiega linia kolejowa nr 285 zwrócił się miłośnik kolei Adam Grabicki. 

linia kolejowa 285_Bystrzyca_Dolna

Poniżej pełna treść apelu.

Każdy kto choć raz przyglądał się mapie Polski jest w stanie znaleźć różnicę między wschodnią a zachodnią częścią kraju  – zachód, a w szczególności nasz Dolny Śląsk poprzecinany jest (niestety raczej powinienem napisać był) bogatą siecią linii kolejowych. Od upadku poprzedniego systemu politycznego z roku na rok znikały z „mapy czynnych linii kolejowych” kilometry tras.

Z okien coraz wolniejszych pociągów widać było dewastacje pięknego dorobku dawnych mieszkańców Dolnego Śląska i ciężką pracę naszych dziadków na rzecz odbudowy kolei na Ziemiach Odzyskanych. Wiele z tych linii ma swoich wiernych miłośników, którzy gotowi są czekać kilkanaście lat na nigdy nienadjeżdżający pociąg, na sygnał Rp1, na gwizdek konduktora i stukot kół… Niestety, mogą niedługo usłyszeć stukot, ale wyrywanych szyn i podkładów z ziemi…

Dziś władze spółki PKP chcą pozbyć nas kolejnych cudów inżynierii. „Banda zbrodniarzy” (bo inaczej ich nazwać nie mogę), którzy chcą zniszczyć zabytek jakim jest linia kolejowa 285 Wrocław – Jedlina Zdrój (przez Sobótkę, Świdnicę, Zagórze Śląskie)!

Dnia 8.06.1897 rząd pruski przyznał 4,15 mln marek na budowę przedłużenia linii kolejowej 285 od stacji Świdnica Dolne Miasto (obecnie Świdnica Przedmieście) do stacji w Jedlinie Zdroju. Po dokładnie 117 latach dnia 8.07.2014 spółka PKP ogłosiła przetarg na rozbiórkę odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój, w której zakłada się rozebranie torowiska (bez wiaduktów i torów przy trwałych przejazdach kolejowych). Dlaczego samorządy skupiające się wokół tego cudu inżynierii nie blokują planów destrukcyjnych betonu państwowego, dlaczego posłowie z ziemi świdnickiej i wałbrzyskiej nie walczą o ratunek dla 285-tki? Czy trudno zagospodarować ten trakt, który jest jednym z najpiękniejszych w kraju, gdzie trasa wije się przez głębokie doliny rzeki Bystrzycy, góry i lasy…? To mógłby być potok turystów, praca dla wielu ludzi, nie raz ratunek dla biednych samorządów.                                                                                                                                                                                                          

Kiedy nasi włodarze nauczą się, że nie zawsze wszystko w co się inwestuje musi na początku  przynosić zysk, że dobro mieszkańców jest najważniejsze, że historia zatacza koło-tak jak ich kariera w spółkach, spółeczkach i urzędach-mają służyć i pracować na dobra ogółu, ponieważ władza pochodzi od Ludu.”

Adam Grabicki

W maju pisaliśmy o planach Zarządu województwa dolnośląskiego, które dotyczyły przejęcia od PKP linii kolejowej Wrocław Główny – Jedlina Zdrój. O szczegółach czytaj: Nowa nadzieja dla linii Wrocław – Świdnica – Jedlina Zdrój

***

Linia kolejowa nr 285 – jednotorowa linia kolejowa łącząca stację Wrocław Główny ze stacją Jedlina Zdrój.

Ruch pasażerski na linii zawieszono w 2000. W 2007 urząd marszałkowski województwa dolnośląskiego wyasygnował pieniądze na rewitalizację linii, której koszt ocenia się na 89 mln zł, a uchwałę o przejęciu linii podjął w 2008.

15 lipca 2007 na odcinku Wrocław Główny – Kobierzyce miał miejsce okolicznościowy przejazd autobusu szynowego SA132-002 należącego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, w trakcie którego podpisano umowę z Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz na dostawę ośmiu nowych szynobusów dla województwa. W trakcie przejazdu, władze województwa zadeklarowały dziennikarzom zamiar przejęcia linii od PKP.

Przetarg na rewitalizację linii ogłoszono w maju 2011. Zapowiedziano przywrócenie ruchu na linii w 2013. Pod koniec 2011 samorząd nie zdołał przejąć linii od PKP, mimo wystosowanej interpelacji poselskiej. Na początku 2012 ogłoszono, że z powodu zbyt wysokich kosztów linia nie będzie remontowana.

źródło Wikipedia

Specyfikacja przetargu na rozbiórkę linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój, odcinek przeznaczony do rozbiórki Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój

 

Specyfikacja przetargu

 

 

Poprzedni artykułKolarze na starcie „Świdnica Grand Prix MTB” [FOTO]
Następny artykułMazowsze lepsze po raz drugi