Strona główna Temat dnia Dworzec otwarty, pociąg z Wrocławia przywitany

Dworzec otwarty, pociąg z Wrocławia przywitany [FOTO]

25

Setki świdniczan pojawiły się w niedzielne wczesne popołudnie, by zobaczyć po blisko dwuletnim remoncie pięknie odrestaurowany dworzec Świdnica Miasto. Uroczystość była podwójna, bo również dzisiaj po 13 latach przerwy Świdnica odzyskała bezpośrednie połączenie kolejowe ze stolicą Dolnego Śląska.

pociąg powitanie (2)

Sam budynek dworca wzbudza prawdziwy zachwyt. – Jest po prostu śliczny – entuzjazmu nie kryje pani Anna. – Boję się tylko, żeby wandale go nie zniszczyli – dodaje z troską. Jak zapewnia zastępca prezydenta Ireneusz Pałac, budynek jest monitorowany i będzie dozorowany przez firmę ochroniarską. – Dworcem zarządza w tej chwili Miejski Zarząd Nieruchomości. Hala dla podróżnych będzie czynna na pół godziny przed odjazdem pierwszego pociągu i zamykana pół godziny po odjeździe ostatniego – tłumaczy. Do budynku przeniosło się już biuro Strefy Płatnego Parkowania. Niestety, nadal nie udało się znaleźć najemcy na restaurację.

Dzisiaj podróżni mogli nie tylko obejrzeć odrestaurowane wnętrza. Przygotowano także moc atrakcji, m.in. koncerty jazzowe, występy dzieci i młodzieży z MDK i wystawy. Uwagę najmłodszych przyciągały modele lokomotyw z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej, a także makieta z jeżdżącym pociągiem, wykonana przez czeskich modelarzy z zaprzyjaźnionego Trutnova. Halę dworca ozdobiła choinka, udekorowana bombkami autorstwa dzieci z MDK.

dworzec otwarcie

W centrum uwagi był nie tylko dworzec. Tłum zebrał się na peronie, by powitać pociąg relacji Wrocław Główny-Świdnica Miasto. Co prawda pierwszy kurs po 13-letniej przerwie był już o 6.33, ale ten oficjalny szynobus pojawił się o 14.09 (miał być 10 minut wcześniej, ale dzisiaj spóźnienie wszyscy wybaczyli). – Dziękuję wszystkim, którzy nie tracili nadziei, że po tylu latach uda się wreszcie przywrócić kolejową łączność z Wrocławiem – mówił prezydent Wojciech Murdzek, który wraz z przewodniczącą Rady Miejskiej Joanną Gadzińską, poseł Katarzyną Izabela Mrzygłocką, senatorem Wiesławem Kilianem i Jerzym Tutajem z zarządu województwa witał świdniczan na uroczystości.

Czy pociąg rzeczywiście będzie miał znaczenie dla świdniczan? Większość narzeka na rzadkie kursy (po cztery w obie strony na dobę) i niedogodne godziny.

rozkład jazdy

POBIERZ ROZKŁAD JAZDY W PDF

– My tylko zgłaszamy wniosek do rozkładu jazdy, a decyzja należy do zarządcy torów, czyli PKP PLK – tłumaczy Genowefa Ładniak, dyrektorka Kolei Dolnośląskich. – Ograniczenia wynikają także z trwającego remontu zachodniego węzła kolejowego we Wrocławiu. Będziemy się starali w kolejnym rozkładzie jazdy wprowadzić więcej kursów, jednak wiele zależy od zainteresowania samych pasażerów. Dzisiaj rozpoczyna się testowanie linii – dodaje. Jerzy Tutaj z zarządu województwa zapewnił, że kursów będzie więcej. Zachętą mają być wyjątkowo tanie bilety. Bilet ze Świdnicy do Wrocławia w pociągach Kolei Dolnośląskich kosztuje  5 zł, w obie strony wychodzi jeszcze taniej – tylko 8 zł, a bilet powrotny nie traci ważności przez 6 dni. Osoby, które jeżdżą systematycznie mogą kupić bilet miesięczny za 180 zł. W  pociągach można również przewieźć duży bagaż lub rower za złotówkę. Promocja została wprowadzona bezterminowo. Dodatkowo pasażerowie Kolei Dolnośląskich mogą korzystać ze zniżek w świdnickiej komunikacji miejskiej w ramach zintegrowanego biletu miesięcznego – „wspólny przejazd”.  Podróżni korzystający z biletu miesięcznego Kolei Dolnośląskich na trasie Świdnica Miasto-Wrocław Główny za normalny bilet miesięczny w świdnickim MPK  zapłacą ponad 3 razy taniej, bo od 23 do 31 zł w zależności od wybranych stref.

Jak zapewnia zastępca prezydenta Ireneusz Pałac, w mocy utrzymany jest termin oddania do użytku kolejny etap Centrum Przesiadkowego, czyli dworzec autobusowy z wiatami przystankowymi, odnowiona ulica Kolejową i parkingami. Kończą się także prace przy przebudowie placu przed dworcem. Na wiosnę i tutaj ruszy kolejny etap – przebudowa ulicy Dworcowej.

asz

Komunikat UM w Świdnicy

Secesyjny budynek dworca kolejowego Świdnica Miasto po generalnym remoncie. Cieszy oko, a od niedzieli, 15 grudnia służy podróżnym. Podczas pierwszej części symbolicznego otwarcia w niedzielne popołudnie przez obiekt przewinęło się ponad tysiąc osób, a atrakcje zaplanowano do wieczora.

Dworzec to jeden z elementów wielkiego projektu – budowy Centrum Przesiadkowego –  realizowanego przez miasto ze wsparciem funduszy unijnych. Od 15 grudnia władze województwa wspólnie z Kolejami Dolnośląskimi reaktywowały bezpośrednie połączenie kolejowe na trasie Świdnica-Wrocław. Codziennie w obu kierunkach przewidziano po cztery kursy komfortowych szynobusów.

Remont  budynku dworca i reaktywacja połączenia kolejowego to bardzo duże i ważne przedsięwzięcie dla mieszkańców o czym świadczy i cieszy tak liczna obecność świdniczan – mówi Wojciech Murdzek, prezydent Świdnicy.

Nowe, bezpośrednie połączenie to dobra wiadomość nie tylko dla mieszkańców Świdnicy, ale całego subregionu wałbrzyskiego. Kolej przybliża – dodaje Jerzy Tutaj, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Budynek dworca kolejowego Świdnica Miasto to historia miasta. Pierwszy budynek wzniesiono w 1861 r. Na jego miejscu w latach 1903-1905 wybudowano dużo większy obiekt o dł. 80 m, który zachował się do dziś. Miasto Świdnica włada obiektem od 2008 r., po kilkuletnich zabiegach o przejęcie dworca od PKP. Na bazie tego zabytkowego obiektu w centrum miasta tworzone jest centrum przesiadkowe. Przebudowa obiektu rozpoczęła się na jesieni 2010 r. W związku z upadłością wykonawcy finalne zakończenie prac było możliwe dopiero latem 2013 r. Projekt doprowadziła do końca firma Architekton.

 W ramach generalnego remontu i przebudowy budynku dworca wyremontowana została konstrukcja dachu oraz wymieniono całe pokrycie, na parterze urządzono przestronne pomieszczenia dla podróżnych wraz z ławkami i toaletami. Pomieszczenia nie pełniące funkcji Centrum Przesiadkowego przeznaczone są pod działalność usługową m. in. do obiektu przeprowadziło się Biuro Strefy Płatnego Parkowania, swoje miejsce znalazła wojewódzka sieć szkieletowa oraz infrastruktura telekomunikacyjna PKP, przewidziano również lokale użytkowe.

Budynek zyskał nową elewację, ogrzewanie (w okazałym holu wspomagane przez sufitowe nagrzewnice) oraz podjazdy dla osób niepełnosprawnych. Do świetności przywrócono również historyczne wnętrza dawnej kolejowej restauracji, dziś czekają one na nowego najemcę.

 Koszt przebudowy budynku dworca to ok. 7 mln zł. Całość prac związana z budową centrum przesiadkowego opiewa na 21,3 mln zł, z czego aż ok. 14 mln zł będzie pochodzić ze środków unijnych. Projekt ten realizowany jest w ramach działania 3.3 Transport miejski i podmiejski priorytetu 3. Rozwój infrastruktury transportowej na Dolnym Śląsku programu operacyjnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.

Po zakończeniu budowy centrum przesiadkowego, planowanej na jesień 2014 r., podróżni zyskają komfortowe warunki do korzystania z komunikacji kolejowej i autobusowej. Centrum przesiadkowe ma znaczenie nie tylko lokalne, ale też regionalne. Będzie spinać połączenia kolejowe, autobusowe i realizowane przez prywatnych przewoźników. Według szacunków z centrum przesiadkowego

w Świdnicy może korzystać nawet 460 tysięcy podróżnych rocznie.

Budowę centrum przesiadkowego kontynuuje firma Skanska, która realizuje drugą część I etapu, a także II i III etap projektu. Obejmują one przebudowę ul. Dworcowej i Kolejowej, zagospodarowanie terenu wokół budynku dworca, budowę dworca autobusowego oraz przejścia podziemnego pod torami kolejowymi, które ma łączyć dworzec kolejowy z autobusowym.

 Centrum Przesiadkowe – co się zmieni?

 * I etap – przebudowa i rewaloryzacja budynku dworca PKP (Integer i Architekton) i ul. Dworcowej (Skanska). W ramach realizacji ul. Dworcowej i placu dworcowego przewidziano przebudowę jezdni, chodników, miejsc postojowych. Przebudowę ogrodzenia istniejącego od strony ul. Dworcowej i budowę nowego ogrodzenia od strony torów kolejowych, tereny zielone w tym ogródek letni przy budynku dworca.

 * II etap – budowa dworca autobusowego na bazie istniejącego dwupiętrowego budynku. Perony, z których jeszcze niedawno odjeżdżały autobusy przy ul. Kolejowej zostaną przeniesione pod nowe wiaty przy dworcu autobusowym. W ramach tego etapu wykonana zostanie droga wewnętrzna wraz z placem manewrowym i peronami dla autobusów, miejscami postojowymi dla autobusów oraz samochodów osobowych i zatoki dla TAXI. Przebudowany zostanie również spory fragment ulicy Kolejowej wraz z chodnikami

i włączeniem w ul. Wałbrzyską. W rejonie dworca autobusowego przewidziano również zieleń, ławki, kosze.

  * III etap – budowa przejścia podziemnego i remont obecnego przejścia pod torami kolejowymi dworca PKP. Przejście podziemne umożliwi połączenie  ul. Kolejowej i dworca autobusowego z dworcem PKP, co będzie stanowiło dogodne, a przede wszystkim bezpieczne przejście dla podróżnych. Przejście podziemne zostanie wydłużone i będzie się kończyło schodami, przy każdym zejściu zamontowane będą windy dla osób niepełnosprawnych.