Strona główna Kultura Kino skandynawskie. „Przełamując fale”

Kino skandynawskie. „Przełamując fale”

4

ŚKF- Świdnicki klub Filmowy, Stowarzyszenie Hurtownia światła oraz MBP w Świdnicy  zapraszają na kontynuację przeglądu kinematografii skandynawskiej. Na nadchodzącym spotkaniu organizatorzy sięgną po klasykę kina skandynawskiego, do której niewątpliwie należy obraz Larsa Von Triera „Przełamując Fale” z 1996 roku. Film nagrodzony Złotym Globem, Cezarem i Złotą Palmą, nominowany do Oscara, to dzieło trudne w odbiorze z uwagi na ogromny ładunek emocjonalny, ale niezwykle głębokie i oryginalne w swoim artystycznym przekazie.

 

 Scenariusz „Przełamując fale” został oparty na historii Bess, wrażliwej, młodej i religijnej dziewczyny, która poślubia dużo starszego od siebie mężczyznę. Kiedy ten wyjeżdża do pracy na platformie wiertniczej na Morzu Północnym, związana z małą, pruderyjną wspólnotą religijną Bess modli się o jak najszybszy powrót ukochanego. Tymczasem Jan ulega poważnemu wypadkowi i wraca do domu sparaliżowany. Nadwrażliwa i zagubiona emocjonalnie Bess spełnia wszystkie żądania męża, wydaje się, coraz bardziej absurdalne i obłąkańcze. Niepełnosprawny Jan, który nie potrafi zaakceptować choroby i ograniczeń, jakie z niej wynikają, naciska na żonę, by ta oddawała się seksualnie kolejnym mężczyznom i opowiadała mu o swoich doznaniach… Film, który w swoim psychologizmie kontynuuje w pewien sposób tradycję Bergmanowską, to wizja ekspresyjna, akcentująca , oczywiście wśród wielu innych wątków, dramatyzm wyboru, wynikający z konfliktu miedzy nakazem  religijnym a  zachowaniami wykraczającymi poza społeczne przyzwyczajenia.

Warto dodać, że pewne elementy  konwencji filmu von Triera zapowiadają tzw. „manifest dogmy” –  manifest filmowy ogłoszony w  marcu 1995 roku w Kopenhadze przez grupę reżyserów, głównie Larsa von Triera, T. Vinterberga, K. Levringa, S. Kragh – Jacobsena. Naczelnym  zadaniem reżysera stało się  wydobycie prawdy z bohaterów i ich otoczenia. Reguły manifestu, wśród wielu innych,  zakładały m.in. postulat kręcenia filmów w naturalnych plenerach, rejestrowanie oryginalnych dźwięków na planie filmowym,  naturalne oświetlenie, tzw. filmowanie. „z ręki”, zakaz wykorzystywania muzyki, stosowania filtrów.

 Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy – Sala Cysterska. Sobota, 23 marca. Godz. 16.00.

Wstęp wolny!

Poprzedni artykułZima nie odpuszcza
Następny artykułO Miejscach Pamięci w Krzyżowej