Strona główna Temat dnia Koniec historii stacji paliw przy Wrocławskiej

Koniec historii stacji paliw przy Wrocławskiej

18

Przez kilkadziesiąt lat należała do dwóch największych w Świdnicy. 1 stycznia PKN Orlen zlikwidował stację paliw przy ulicy Wrocławskiej 23. Dla wielu świdniczan to część historii miasta. – Pamiętam, jak w latach 80-tych stało się w gigantycznych kolejkach nawet po dwa dni – wspomina pani Krystyna. – Koniec tej kolejki bywał aż na Saperów!

Najprawdopodobniej stacja powstała na przełomie lat 20-tych i 30-tych XX wieku. – Niestety, żadne dokumenty nie zachowały się. Na pewno musiały istnieć pozwolenia Baupolizei, czyli Policji Budowlanej. Archiwum tej instytucji, niestety, zostało zniszczone prawdopodobnie podczas likwidacji powiatu w latach 70-tych ub. wieku – mówi Radosław Skowron z Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy, autor wystawy poświęconej dawnym stacjom paliw na Śląsku (wystawę można oglądać w świdnickim muzeum).

Stacja w latach 60-tych XX wieku na zdjęciu Władysława Orłowskiego. Fotografia pochodzi z kolekcji Agnieszki Orłowskiej-Raj. Udostępniona za zgodą portalu www.mojemiasto.swidnica.pl

Pierwsi kierowcy w Świdnicy paliwo kupowali w aptekach, później, wraz z rozwojem motoryzacji, pojawiały się dystrybutory przy garażach (tym mianem określano warsztaty samochodowe). Do dziś zabytkowy dystrybutor znajduje się przy ulicy Spacerowej w Świdnicy. Większe stacje – wyposażone także w zadaszenie – powstawały przy zajazdach. Tak stało się w przypadku dwóch stacji przy ulicy Wrocławskiej. Pierwsza z nich, stojąca przy dawnym lokalu piwnym Antałek, została zamknięta i rozebrana ok. 20 lat temu.

Stacja pod adresem Wrocławska 23  przez wiele lat należała do Centrali Produktów Naftowych. Później stała się własnością PKN Orlen. Koncern od kilku lat likwiduje małe, nierentowne stacje. W przypadku świdnickiej problemem jest nie tylko położenie w ciasnej zabudowie, ale także zbiorniki, które nie spełniają współczesnych norm.