Strona główna Magazyn Turystyka ZnaneNiezane.pl: Kolej szalonych inżynierów

ZnaneNiezane.pl: Kolej szalonych inżynierów

4

Srebrna Góra kojarzy się nam z największą górską twierdzą. Jednak ta mała górska miejscowość ma jeszcze jedną ciekawą atrakcję. To wiadukty kolejowe, będące pozostałością po Sowiogórskiej Kolei Zębatej. Na Śląsku istniały tylko dwie linie kolejowe, które posiadały trzecią, dodatkową szynę zębatą. Dzięki temu lokomotywy wyposażone w koło zębate mogły pokonać strome podjazdy.

Do dziś, po ponad 80. latach od przejazdu ostatniego pociągu po tej unikatowej trasie, doskonale widać w terenie którędy przebiegały tory. Wąwozami, nasypami, grzbietami wzniesień, a tam gdzie nie dało się inaczej wysokimi i smukłymi murowanymi wiaduktami. Dojście do wiaduktów jest oznakowane i bez problemu można do nich dotrzeć od strony twierdzy. Pierwszy wiadukt na trasie to Most Katarzyny. Ma on 27 m wysokości i wygląda niesamowicie zarówno z dołu jak i z góry. U jego podnóża znajduje się wiata i miejsce na ognisko.

Na szczyt wiaduktu prowadzą strome schody. Tam też trafimy na szlak turystyczny, a idąc dawnym torowiskiem dojdziemy do drugiego wiaduktu, mającego 24 m wysokości, zwanego Wiaduktem Żdanowskim. Jest on w trochę gorszym stanie, ale z jego szczytu rozciąga się piękny widok na okolice Żdanowa.

Historia

W latach 1900 – 1902 na terenie Gór Sowich powstała „Kolejka Sowiogórska”, która połączyła Dzierżoniów, Pieszyce, Srebrną Górę, Wolibórz ze Ścinawką Średnią. Linia ta miała ułatwić transport węgla do zagłębia przemysłu włókienniczego. Ponieważ trasa przebiegała przez tereny górskie, konieczne było zastosowanie odcinka kolei zębatej. Znajdował się on na najbardziej stromym podjeździe, między stacjami Srebrna Góra Miasto a Nowa Wieś Kłodzka. Składał się z dwóch odcinków o łącznej długości 4,1 km, z czego dłuższy odcinek przechodził przez oba wiadukty srebrnogórskie. Niestety linia kolejowa nie przynosiła spodziewanych zysków. W związku z tym już w 1931 r. przestały tam kursować pociągi. Infrastruktura kolejowa była stopniowo demontowana. Do dziś pozostały tylko ślady w terenie w postaci torowiska i ogromnych wiaduktów. Szkoda, bo obecnie byłaby jedyną taką atrakcją turystyczną w Polsce.

Co można tam robić?

  • Pobierać lekcje wspinaczki. Na wiadukcie zwanym Mostem Katarzyny ćwiczą alpiniści.
  • Wybrać się na wycieczkę rowerową po byłym torowisku kolei sowiogórskiej.
  • Zjechać na linie z 27-metrowego wiaduktu srebrnogórskiego.
  • Uprawiać sporty ekstremalne takie jak zjazdy na linach, kolejkach tyrolskich czy przejść po moście tybetańskim.

Czego nie wolno pominąć?

  • Stalowego mostu nad dawnym przystankiem Srebrna Góra Twierdza. spędzających czas. Prowadzone są na nim zajęcia alpinistyczne.
  • Wiaduktu w Jedlinie Zdroju, do 1990 r. kursowała w kierunku Świdnicy Kolejka Walimska.
  • Twierdzy w Srebrnej Górze – największej górskiej twierdzy w Europie.

Atrakcje i ciekawe miejsca w pobliżu

  • Pałac w Bożkowie, był najpiękniejszym pałacem Ziemi Kłodzkiej.
  • Krzywa wieża w Ząbkowicach Śląskich, która jest odchylona od pionu o 212 cm.
  • Laboratorium Dr Frankensteina w Ząbkowicach Śląskich. Jest to miejsce dla osób o mocnych nerwach.
  • Kamienny most z XV w. w Bardzie.
  • Wiadukt kolejowy z końca XIX w. w Nowej Rudzie, znajdujący się na trasie Śląskiej Kolei Górskiej.
Poprzedni artykułCo nowego? Asterix i Obelix w służbie JKM
Następny artykułCzary Penelopy: Racuszki z jabłkami i otrębami