Strona główna Wydarzenia Świdnica Świdnica – Sobótka – Wrocław do likwidacji

Świdnica – Sobótka – Wrocław do likwidacji

40

Z Dolnego Śląska może zniknąć ponad 300 km torów kolejowych. Wśród nich odcinek Wrocław – Świdnica, gdzie miała być uruchomiona kolej aglomeracyjna. PKP tłumaczy, że nie opłaca się utrzymywać nierentowne trasy – informuje wydanie internetowe Gazety Wyborczej Wrocław.

– W ostatnich latach brano pod uwagę możliwość reaktywacji części z nich. Jedno z takich połączeń miało prowadzić z Wrocławia do Świdnicy przez Kobierzyce, Rogów Sobócki i Sobótkę. Urząd marszałkowski planował przejąć tę linię, zmodernizować i wpiąć w sieć kolei aglomeracyjnej. Dzięki przywróceniu kursów na tej trasie szybszy i wygodniejszy transport zyskaliby pracownicy dużych firm działających w Kobierzycach. Pociągi ułatwiłyby też przemieszczanie się po Wrocławiu – między centrum a południem miasta. Połączenia jednak raczej nie będzie, bo znalazło się na liście odcinków, które ze względów ekonomicznych mogą być rozebrane – pisze Magda Nogaj.

Odcinek Wrocław – Świdnica to tylko jedna z linii uznanych za zbędne. Na Dolnym Śląsku eksperci wskazali ich aż 36. To głównie nieczynne połączenia lokalne. Teraz jednak oprócz pociągów mogą tam także zniknąć tory, co przekreśli już ostatecznie szansę, by kiedykolwiek wróciła tam kolej.

Jednak połączenie kolejowe Świdnicy z Wrocławiem nie jest zagrożone. Alternatywna trasa została wytyczona ze  Świdnicy do Jaworzyny  Śląskiej, a stamtąd do Wrocławia. By linia była opłacalna, pociąg nie może mieć zbędnych przestojów, wydłużających czas jazdy. Do tego potrzebne są właśnie nowe urządzenia sterujące ruchem na stacji w Jaworzynie Śląskiej – informowaliśmy już w sierpniu. PLK oszacowały koszt na 819 tysięcy złotych. W budżecie województwa zarezerwowano na wszelki wypadek milion złotych. – Trwa opracowanie dokumentacji – tłumaczy Wiktor Lubieniecki.  – Myślę, że realnym terminem uruchomienia przewozów pasażerskich ze Świdnicy przez Jaworzynę Śląską do Wrocławia jest czerwiec 2013 roku. Właśnie wtedy ma się zakończyć gruntowna modernizacja linii 374 Jaworzyna – Wrocław i mam nadzieję, że uda się do tego czasu zamontować urządzenia sterujące ruchem. Dodatkowo zachęciliśmy PLK do starania się o środki z RPO na modernizacją torów w samej Jaworzynie. Liczę na to, że wszystko uda się zgrać.

Modernizacje ma przejść także odcinek między Świdnica a Jaworzyną Śląską. Z przejęcia linii Świdnica-Sobótka-Wrocław samorząd województwa zrezygnował po opracowaniu studium wykonalności modernizacji linii 285. Koszty zostały oszacowane od 240 do 480 mln złotych w zależności od rozmiaru prac. Samorząd województwa uznał, że modernizacja za taka cenę jest kompletnie nieopłacalna.

Linie zagrożone likwidacją

* Wrocław – Muchobór – Gubinek, 41 km

* Jelenia Góra – Ławszowa, 19 km

* Legnica – Jerzmanice-Zdrój, 17 km

* Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście, 61 km

* Kamienna Góra – Lubawka, 12 km

* Ogorzelec – Jelenia Góra, 27 km

* Krzeniów II – Jerzmanice-Zdrój, 4 km

* Gryfów Śląski – Mirsk, 10 km

* Wrocław Psie Pole – Trzebnica, 2 km

* Nowa Ruda Słupiec – Ścinawka Średnia, 6 km

* Jawor – Borów, 11 km

* Mirsk – Świeradów-Zdrój, 7 km

* Lubań – Leśna, 11 km

* Mysłakowice – Karpacz, 7 km

* Jerzmanice Zdrój – Wilków Złotoryjski, 7 km

* Kamienna Góra – Pisarzowice, 5 km

* Pątnów Legnicki – Legnica LG5, 4 km

* Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto, 2 km

* Strzegom Międzyrzecze – Strzegom Miasto, 1 km

* Marciszów Górny – Krużyn, 2 km

* Marciszów – Wojcieszów Górny, 16 km

* Trzciniec Zgorzelecki – Bogatynia, 5 km

* Wałbrzych Szczawienko – Wałbrzych (zespół bocznic), 4 km

* Bolesławiec – Wizów, 4 km