W ostatnim czasie do Biura Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Świdnicy zgłosiło się sporo osób z bardzo podobnym problemem. Niektórzy zapewniali, że „zostali wrobieni”, inni utrzymywali, że „ktoś ich oszukał”, a jeszcze inny podawali, że „zgubiła ich łatwowierność i naiwność”. Generalnie wszyscy znaleźli się w takiej samej sytuacji faktycznej i prawnej, wszyscy też mieli identyczne możliwości wyplątania się z niechcianej umowy. Niestety, brak świadomości istnienia pewnych uprawnień spowodował, że konsumenci poczuli się bezradni.
Ten problem to umowy zawarte z przedstawicielami lub pośrednikami Operatorów telewizji cyfrowej. Wygląda to mniej więcej tak:
Pojawiają się oni w mieszkaniach konsumentów i bardzo przekonująco przestawiają ofertę Operatora. Z relacji klientów wynika, że często mówią nieprawdę, albo pomijają ważne informacje – nawet takie, które narzucają przepisy prawa. Konsumenci słyszą np., że bez telewizji „X” nie będą mogli oglądać ulubionych seriali, programów lokalnych, sportowych lub informacyjnych, a posiadanie tej telewizji pozwoli na bardzo tani dostęp do wielu programów i dodatkowo promocyjnie (za kilka złotych) możliwość oglądania „super programów filmowych”. Aby mieć to wszystko wystarczy wpłacić 30 – 50 zł zaliczki na montaż anteny i podpisać dokumenty, a już następnego dnia przyjedzie monter z dekoderem i talerzem do odbioru sygnału.
Zapewne część tych informacji jest prawdziwa, ale nie wszystkie i nie do końca. Nie tylko ten jeden, ale wszyscy Operatorzy zapewniają dostęp do telewizji cyfrowej, a oferta zazwyczaj jest znacznie droższa w praktyce, aniżeli wynika z relacji przedstawiciela, ponadto za wcześniejsze rozwiązanie umowy grożą kary finansowe, a konsumenci nie są informowani o prawie odstąpienia od umowy w konkretnym czasie po jej podpisaniu. Mało tego, zgoda na montaż urządzeń następnego dnia po zawarciu umowy pozbawia klienta możliwości odstąpienia bez konsekwencji.
Konsument, który zawiera umowę z Operatorem poza lokalem przedsiębiorstwa, np. we własnym domu, powinien otrzymać informację o 10-dniowym prawie odstąpienia od tej umowy oraz wzór oświadczenia. Takie są wymogi ustawowe, których przedsiębiorca nie może lekceważyć. Brak informacji o prawie do odstąpienia od umowy wydłuża czas przewidziany na rezygnację do 3 miesięcy. Wszystko to pod warunkiem, że klient nie pozwoli na montaż anteny.
Reasumując – umowy podpisane z domu mogą być rozwiązane w terminie 10 dni, a przedstawiciel Operatora musi poinformować o tym klienta. Jeśli nie poinformuje, wówczas czas na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy. Jeśli konsument podpisał umowę, a potem uznał, że postąpił pochopnie i nie wie, jak się uwolnić – zapraszam do Biura Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Świdnicy.
Danuta Mazur
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Świdnicy