Czy każdy towar podlega reklamacji?

    0

    Pani X zakupiła parę butów damskich na kiermaszu zorganizowanym w sklepie obuwniczym. Niespełna miesiąc od dnia zakupu ujawniła się wada fizyczna towaru ( odpadły obcasy – zarówno w prawym, jak i w lewym bucie ). Klientka udała się do sprzedawcy w celu zgłoszenia reklamacji, jednakże reklamacja nie została przyjęta, co uzasadniono tym, że w sklepie wywieszona jest informacja o treści : „towar zakupiony nie podlega reklamacji”.

    Czy sprzedawca miał rację ? NIE!

    Wszystkie towary znajdujące się w obrocie ( w sprzedaży ) podlegają reklamacji.

    Nie ma tu znaczenia: czy towar jest pełnowartościowy czy niepełnowartościowy ( na przykład uszkodzony, zdekompletowany, zabrudzony, itd. ), nowy czy używany, przeceniony czy wyprzedawany.

    Informacja, że towar nie podlega reklamacji jest niezgodna z prawem.

    Jeżeli towar jest przeceniony wyłącznie z okazji posezonowej wyprzedaży,  a po zakupie okaże się, że ma on wadę, można tę wadę reklamować.

    Nabywca w ramach uprawnień z tytułu tzw. niezgodności towaru z umową może domagać się: aby rzecz została naprawiona lub wymieniona na nową. W dalszej kolejności może żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy ( jeżeli towaru nie można naprawić, ani wymienić).

    Jeżeli towar przeceniono z racji określonej wady, wówczas wada ta nie podlega reklamacji – pod warunkiem, że klient został o niej poinformowany.

    Reklamacja wady, to nie to samo, co zwrot towaru! Przy reklamacji należy wskazać konkretną ujawnioną nieprawidłowość i oczekiwać 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. Zwrot towaru jest możliwy wyłącznie wówczas, gdy sprzedawca zgodzi się go przyjąć.

    Powyższe zasady wynikają wprost z przepisów ustawy o sprzedaży konsumenckiej  i wiążą wszystkich sprzedawców oraz konsumentów.

    Danuta Mazur, Powiatowy Rzecznik Konsumentów

    Poprzedni artykułPorady Rzecznika Konsumentów
    Następny artykułMaryla w stylu retro