Śledztwo umorzone, nie było przestępstwa

    0

    Śledztwo w sprawie śmiertelnego wypadku na przejeździe kolejowym w Żarowie umorzone wobec braku znamion przestępstwa.

    Prokurator Rejonowy w Świdnicy postanowieniem z dnia 08.11.2010r. umorzył śledztwo prowadzone w sprawie wypadku z udziałem pociągu PKP INTERCITY relacji Jelenia Góra – Warszawa Wschodnia, do którego doszło na strzeżonym przejeździe kolejowym w Żarowie, w wyniku którego śmierć poniosło dwóch mężczyzn.  Ustalenia śledztwa pozwoliły na przyjęcie, że czyn ten nie zawiera ustawowych znamion przestępstwa.

    Do tragicznego zdarzenia doszło w dniu 27 sierpnia 2010r. około godziny 22.50 przy ulicy Mickiewicza w Żarowie na strzeżonym i wyłączonym z ruchu pieszych oraz pojazdów kołowych przejeździe kolejowym.  Maszynista składu PKP INTERCITY relacji Jelenia Góra – Warszawa Wschodnia dojeżdżając do przejazdu w pewnym momencie zauważył na torach dwie osoby. Natychmiast użył sygnału dźwiękowego i rozpoczął nagły proces hamowania. Mimo tego doszło do potrącenia czołem lokomotywy znajdujących się na torach mężczyzn, którzy na skutek doznania bardzo poważnych obrażeń ciała zmarli po przewiezieniu do szpitala. W śledztwie ustalono, że pociąg jechał z dozwoloną w tym miejscu prędkością 50 km/h, maszynista posiadał wszelkie wymagane uprawnienia i przeszkolenia, przed rozpoczęciem pracy odbył ponad 41-godzinny wypoczynek. Pojazd trakcyjny typu 303E (lokomotywa) posiadał aktualne świadectwa sprawności technicznej, był świeżo po przeglądzie kontrolnym, wszystkie istotne urządzenia  w tym hamulce były sprawne (przed wyjazdem w trasę w Szklarskiej Porębie lokomotywa przeszła pozytywną próbę hamulca).

    Nie stwierdzono również żadnych nieprawidłowości w zachowaniu dróżniczki, obsługującej przejazd kolejowy, która po uzyskaniu informacji o zbliżaniu się pociągu opuściła szlabany przejazdu, mimo że przejazd był wyłączony z ruchu pieszego i kołowego z uwagi na trwające naprawy jednego z torów. Fakt remontu przejazdu kolejowego był w sposób należyty oznakowany przy pomocy właściwych znaków i zapór drogowych a miejsce remontu dodatkowo ogrodzone było biało-czerwonymi taśmami i oznaczeniem wskazującym na „głębokie wykopy”.

    W wyniku przeprowadzonych sekcji zwłok Pawła P. i Jana K. ustalono, że obaj mężczyźni byli pod znacznym wpływem alkoholu (ponad 3 promile alkoholu).

    Wobec ustaleń, że nie stwierdzono po stronie maszynisty ani też obsługującej przejazd  dróżniczki jakiegokolwiek naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym, śledztwo zostało umorzone wobec braku znamion czynu zabronionego.

    Postanowienie o umorzeniu śledztwa nie jest prawomocne.