Przyglądając się postępowi prac trudno uwierzyć, że mała obwodnica Świdnicy będzie gotowa za cztery miesiące. Lipiec 2013, zgodnie z umową, jest terminem finalnym trwającej już od prawie 2 lat budowy nieco ponad 3 km odcinka drogi. Inwestycja ma pecha. Najpierw splajtował pierwszy wykonawca, teraz kłopotów dostarczyła długa zima.
W lipcu 2012 roku z realizacji umowy z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei po ogłoszeniu upadłości wycofało się Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Kędzierzyna Koźla, a na teren budowy po kilkutygodniowej przerwie wkroczył konsorcjant – Polimex-Mostostal. Prace w ostatnich miesiącach bardzo utrudniał mróz i śnieg. – Mamy nadzieję, ze wraz z poprawą pogody budowa przyśpieszy – mówi Krzysztof Kiniorski, rzecznik DSDiK. – Jesteśmy w stałym kontakcie z wykonawca i w żadnej rozmowie nie pojawił się temat ewentualnego aneksowania umowy i zmiany terminu ukończenia drogi. Oczywiście w myśl powiedzenia „nigdy nie mów nigdy” nie da się wykluczyć i takiego scenariusza, ale jesteśmy dobrej myśli.
Ukończenie małej obwodnicy o czasie jest ważne z kilku powodów. Po pierwsze miasto zyska dodatkowy skrót między drogą krajową nr 35 a wojewódzką 382, po drugie to chyba jedyna szansa na kapitalny remont zniszczonej ulicy Sikorskiego. Wraz z oddaniem obwodnicy do użytku ten fragment przejdzie we władanie miasta. DSDiK od lat nie podjęło żadnej propozycji wykonania remontu siłami obu samorządów – lokalnego i wojewódzkiego. Zamiar wykonania takiej gruntownej naprawy niespełna kilometrowego odcinka od dawna deklaruje miasto, na razie jednak, dopóki nie jest zarządcą, nie może podjąć żadnych działań.
***
Mała obwodnica Świdnicy to nowy odcinek drogi o długości ponad 3 km. Docelowo połączy węzeł „Słotwina” (znajdujący się w ciągu projektowanej obwodnicy Świdnicy – droga krajowa nr 35) z drogą wojewódzką nr 382 w kierunku Strzegomia, która będzie miała po dwie jezdnie w obu kierunkach o szerokości 8 m każda, nowe skrzyżowania jednopoziomowe i rondo połączone z obwodnicą Świdnicy w ciągu drogi krajowej nr 35. Budowa rozpoczęła się latem 2011 roku.
Koszt prac budowlanych to 23,2 mln zł. Inwestycję po połowie finansują Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz Budżet Województwa Dolnośląskiego.