Ubytki w karoserii auta zdarzają się nierzadko. Dzieje się tak szczególnie wraz z mijającymi latami i codzienną eksploatacją. Jak się okazuje, niektóre można zniwelować, czy całkiem usunąć nawet samodzielnie. Czasami potrzebna jest szpachla samochodowa, a także odpowiedni lakier bazowy i lakier akrylowy bezbarwny, a innym razem wystarczy tylko delikatne polerowanie. Wszystko zależy od sytuacji. Pewne jest jedno – warto stosować lakier bezbarwny akrylowy do samochodu. Dlaczego? Jakie są jego zalety? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Co to jest szpachla samochodowa i jak jej używać?
Szpachla samochodowe, to specjalna masa szpachlowa do auta, działająca bardzo podobnie, jak ta do ścian. Pozwala ona na wyrównanie nierówności, które pojawiły się na przykład na skutek eksploatacji albo jakiegoś uszkodzenia mechanicznego. Istnieją różne rodzaje szpachli samochodowych – bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiednią. Duże znaczenie ma tutaj oczywiście jakość, ale także materiał, z jakiego jest wykonana. Nie każda masa uszczelniająca na pędzel jest taka sama – nie każdą nakłada się w taki sam sposób. Musisz dobrać ja przede wszystkim do sytuacji i ubytku – w przeciwnym razie możesz nie uzyskać efektu, o jaki Ci chodzi.
Do najbardziej popularnych i najczęściej wykorzystywanych należy szpachla samochodowa uniwersalna. Jednak znacznie bardziej polecana i efektywna jest szpachla samochodowa z włóknem szklanym. Ciekawą opcją jest też szpachla samochodowa z pyłem aluminiowym, albo natryskowa, czy szpachlówka samochodowa do części z tworzyw sztucznych.
Dlaczego to właśnie szpachla z włóknem szklanym jest tak bardzo polecana?
- charakteryzuje ją bardzo dużą twardość,
- pozwala wypełnić niewielkie ubytki albo pomaga podczas renowacji części po korozji albo spawaniu,
- odporna na uszkodzenia mechaniczne, na przykład uderzenia,
- odporna na zmiany temperatury
Standard jest taki, że żywica poliestrową traci na objętości w trakcie utwardzania. Jak wskazują specjaliści, może to być nawet 8 %. Łatwo zauważyć więc nieumiejętne szpachlowanie, ponieważ ubytki będą nie do końca wypełnione – raczej spłycone. Dlatego znacznie bardziej polecana jest właśnie szpachla z włóknem szklanym, ponieważ ona charakteryzuje się znacznie niższą kurczliwością, bo tylko 1 %.
Bezbarwny lakier akrylowy – co to jest?
Szpachla to jednak nie wszystko – po niej trzeba nałożyć lakier bazowy, a na koniec dokończyć dzieło stosując bezbarwny lakier akrylowy. Jak się okazuje, jest to bardzo dobra powłoka zabezpieczająca, która pozwala na efekt o wysokim połysku. Wysoki połysk oczywiście nadaje się tylko do standardowych aut, nie tych o wykończeniu matowym.
Bezbarwny lakier akrylowy, szczególnie ten o wysokim połysku może być stosowany w przypadku różnych powierzchni – na przykład metalu, aluminium, a nawet szkła, czy kamienia lub drewna. Jest to produkt, który przeznaczony jest do tak zwanego lakierowania końcowego, co oznacza, że pełni on funkcję zabezpieczającą. Można nadać wysoki połysk lakierowi bazowemu, matalizowanemu i perłowemu.
Jak stosować lakier akrylowy bezbarwny?
Lakier akrylowy bezbarwny wymaga odpowiedniego stosowania – w przeciwnym wypadku efekt może nie być taki, jakby się wydawało. Aby stworzyć odpowiedni, a więc zadowalający efekt końcowy, lakier akrylowy bezbarwny musi zostać nie tylko odpowiednio nałożony, ale powinieneś także dobrze przygotować podłoże pod klar, czyli właśnie bezbarwny lakier akrylowy. Jak wskazują specjaliści, przygotowanie do renowacji powinno się zacząć odpowiednio wcześniej, jeszcze zanim położy się bazę. Biorąc pod uwagę cel, można nakładać ją albo na podkład akrylowy, albo epoksydowy, czy starą powłokę wierzchnią. Należy wykonać też matowanie, chyba, że stosujemy świeży podkład i umieszczamy na nim bazę na mokro – wtedy nie jest to konieczne. Na koniec stosuje się właśnie lakier akrylowy bezbarwny, który stanowi zwieńczenie dzieła i piękne wykończenie.
/Artykuł sponsorowany/