6 tysięcy złotych stracił mieszkaniec Świebodzic, który został nakłoniony przez rzekomego pracownika banku do wpłaty swoich pieniędzy na wskazane konto. Świdniccy policjanci apelują o ostrożność.
– Do Komisariatu Policji w Świebodzicach zgłosił się 26-latek, który padł ofiarą oszustwa. Do mieszkańca Świebodzic zadzwonił nieznany mu mężczyzna, podając się za pracownika banku w którym ten ma konta. Mężczyzna niestety uwierzył, że rozmawia z osobą z banku. Rzekomy konsultant poinformował 26-latka, że ktoś próbuje włamać się na jego konto bankowe. 26-latek nie był przekonany, ale dłuższa rozmowa sprawiła, że uwierzył w słowa mężczyzny. Oszust polecił poszkodowanemu jechać do placówki bankowej po pieniądze, a kiedy okazało się, że jest zamknięta, nakazał podjąć je z bankomatu – opisuje Magdalena Ząbek ze świdnickiej policji.
– Mężczyzna wypłacił możliwy dzienny limit w kwocie 8 tysięcy złotych. A następnie zgodnie z instrukcjami miał je wpłacić w 3 transzach. Rozmówca przekonał 26-latka, że pieniądze wpłaca na swój nowy numer bankowy, gdyż tamten jest zagrożony. Mężczyzna podał 26-latkowi trzy kody BLIK, a ten wpłacił 6 tysięcy złotych. Kiedy przyszło do kolejnej wpłaty poszkodowany zorientował się, że jednak padł ofiarą oszustwa. Kolejnych pieniędzy już nie wpłacił – relacjonuje Ząbek.
Policjanci raz jeszcze apelują o ostrożność. – Oszuści w bezwzględny sposób podszywają się pod różne banki i instytucje tylko po to, by wyłudzić pieniądze. Dla nich liczy się tylko zysk. Pamiętaj, że oszuści bardzo chętnie wykorzystują spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod inny numer telefonu. Oznacza to tyle, że nigdy nie możemy mieć pewności, że połączenie przychodzące na przykład z numeru banku oznacza, że dzwoni do nas pracownik banku. Nawet jeśli taki sam numer telefonu widnieje na stronie internetowej, czy też mamy go wpisanego w telefonie – wskazują mundurowi.
Policjanci radzą też, o czym należy pamiętać w przypadku otrzymania telefonu od osoby podającej się za pracownika banku:
- zachowaj czujność i nigdy nie działaj pod wpływem emocji,
- rozłącz się, odczekaj chwilę i sam skontaktuj się ze swoim bankiem, a najlepiej zgłoś się tam osobiście i zweryfikuj historię, którą usłyszałeś przez telefon,
- nigdy na polecenie konsultanta nie instaluj żadnych aplikacji, które mają poprawić obsługę płatności mobilnej, chronić twoje dane lub pieniądze,
- bez względu na to za kogo podaje się rozmówca, nigdy nie podawaj loginu i hasła przez telefon,
- nigdy nie podawaj kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych.
/KPP Świdnica, opr. mn/