Strona główna Artykuł sponsorowany Jak stworzyć własną stronę internetową? Kilka przydatnych wskazówek

Jak stworzyć własną stronę internetową? Kilka przydatnych wskazówek

0

Nie jest tajemnicą, że stworzenie własnej strony internetowej wymaga nie lada umiejętności, znajomość poszczególnych narzędzi i terminologii oraz cierpliwości. Świat Internetu dostarcza jednak niezbędną wiedzę prosto pod nos – wystarczy po nią sięgnąć. W przypadku tworzenia strony internetowej możliwości mamy mnóstwo. Możemy zdecydować się na samodzielne zaprogramowanie wszystkiego od podstaw lub skorzystać płatnych oraz darmowych narzędzi, które proces ten znacząco nam ułatwią. Na samym początku trzeba również zaznajomić się z podstawowymi pojęciami, aby móc szybko pójść na przód. Co jest potrzebne w procesie tworzenia własnej strony internetowej i o czym należy pamiętać?

fot. Unsplash

Nie od razu Rzym zbudowano
Temat tworzenia stron internetowych cieszy się ogromną popularnością zarówno wśród laików, jak i osób, które zajmują się tym zawodowo. I nic w tym dziwnego – w dzisiejszych czasach bez własnej strony internetowej bardzo ciężko jest prowadzić własny biznes lub promować swoją markę. Z drugiej strony, tworzenie stron to wyzwanie, wymagające olbrzymiej wiedzy, umiejętności, nakładu pracy, cierpliwości oraz odpowiedniego budżetu. Mowa oczywiście o przypadku, w którym decydujemy się na zatrudnienie zespołu specjalistów, którzy całą pracę wykonają za nas. Takie rozwiązanie może być jedyną ścieżką do celu, jeśli zależeć nam będzie na unikatowych mechanizmach strony, stworzeniu aplikacji czy innych rozbudowanych modułów. W pozostałych przypadkach sprawdzą się kreatory stron www, choć i w tym wypadku lepiej postawić na płatne wersje, które oferują zdecydowanie więcej ciekawych funkcji.

Wśród dostępnych na rynku kreatorów stron internetowych na szczególną uwagę zasługuje Zyro – usługa, która umożliwi nam nie tylko stworzenie ciekawej wizualnie strony www, ale także jej upublicznienie wraz z domeną i hostingiem. Zyro posiada szereg gotowych szablonów stron, które można dowolnie spersonalizować według swoich potrzeb. Co więcej, w zależności od pakietu, do wyboru są również znacznie bardziej zaawansowane mechanizmy niezbędne np. podczas projektowania sklepów online. Każdy użytkownik może kreator stron od Zyro przetestować za darmo, co może później ułatwić podjęcie decyzji o zakupie abonamentu. Z drugiej strony, nawet jeśli coś nam się nie spodoba, to możemy 30-dniowej gwarancji.

Ostatecznie jednak, bez względu czy zdecydujesz się na zatrudnienie programistów czy korzystanie z kreatorów stron www, należy pamiętać o kilku przydatnych wskazówkach. Samo zbudowanie strony internetowej to bowiem zbyt mało – trzeba jeszcze zachęcić do jej odwiedzenia odbiorcę i sprawić, żeby chciał do niej wracać. Nie bez znaczenia jest również kwestia bezpieczeństwa. Od czego więc zacząć?

Strona to nie tylko projekt
Załóżmy, że decyzja już zapadła i że ostatecznym wyborem został kreator stron www. W końcu, to właśnie tutaj dosłownie wszystko mamy pod ręką. Gotowe szablony mogą też stanowić niezłą inspirację do dalszych działań. Zanim jednak zaczniesz projektować i układać poszczególne elementy, zastanów się, co właściwie chcesz na swojej stronie zawrzeć. Szkic powinien być na tyle szczegółowy, aby zawierał informacje dotyczące: strony głównej, podstron, menu, linków, treści copy, warstwy wizualnej i mechanik wpływających na tzw. user experience. Należy pamiętać, że strona internetowa powinna być przyjazna dla odbiorcy, szybko się ładować, przykuwać wzrok i zawierać interesujące go treści. I nie ma tutaj znaczenia, czy budujesz bloga czy sklep online – zasady są przecież bliźniaczo podobne.

Kreator stron www może pomóc w szczegółowym wykonaniu wymarzonego projektu. Tym bardziej, że w trakcie swojej pracy na bieżąco możemy obserwować wprowadzane przez nas zmiany. Warto jednak pamiętać, że strona internetowa składa się również z innych elementów. Mowa przede wszystkim o adresie URL, domenie, hostingu, certyfikatach SSL, tworzeniu kopii zapasowych, SEO, audytach i nie tylko.

Decydowanie się na darmowe domeny i hostingi mija się raczej z celem. Strona musi być stabilna i zachęcać do kliknięcia. Najlepiej, jeśli kończy się na “pl” lub “com”. Dla większości użytkowników takie strony są bowiem bardziej wiarygodne. Z drugiej strony, jeśli dopiero zaczynamy bawić się w tworzenie bloga i nie mamy doświadczenia w pozycjonowaniu, to warto rozważyć jeden z tańszych pakietów, gdzie domena i hosting są w cenie usługi kreatora. Później można zainwestować większe środki, gdy już strona rzeczywiście stanie na nogi i będzie odwiedzana przez pierwszych odbiorców.

Na początku więc ustal następujące rzeczy:

  • Jakie treści będziesz wrzucać na stronę?
  • Do kogo kierujesz swoje treści/produkty?
  • Czym Twoja strona ma się wyróżniać?
  • Jaką masz konkurencję?
  • Ile środków finansowych możesz przeznaczyć na projekt?

Pamiętaj także, że Twoja strona powinna być czytelna i przejrzysta. Użytkownik z łatwością powinien na niej znaleźć wszelkie interesujące go informacje. Generalnie, w przypadku tworzenia stron internetowych “dużo” wcale nie oznacza “dobrze”. Strona powinna być konkretna, jasna i zrozumiała. Podczas projektowania weź też pod uwagę, ile miejsca zajmą Ci grafiki, menu, stopki itd.

Wiedza to potęga

fot. Unsplash

No dobrze, masz już gotowy szkic i co dalej? Teraz należy przelać wszelkie treści do gotowego szablonu lub zaprogramować całość od nowa. W tym momencie jednak kluczowym jest, aby nie zapomnieć o stworzeniu responsywnej wersji strony. Chodzi o to, aby Twoja witryna była dopasowana także do urządzeń mobilnych, które zazwyczaj generują znacznie więcej ruchu niż w przypadku desktopów.

Dalszym etapem będzie zrobienie porządnego researchu odnośnie SEO. Pamiętaj, że od jakości Twoich treści zależeć będzie to, jak wysoko Twoja strona znajdzie się w rankingach przeglądarek. Ruch na stronę możesz też pozyskiwać poprzez promocję zewnętrzne z social mediów oraz mailingów. Zanim upublicznisz swoją witrynę, postaraj się, aby było już na niej jak najwięcej treści. Na bloga, na którym nie ma postów lub do sklepu, na którym nie ma produktów, nikt nie wejdzie.

Następnie wybierz domenę, czyli adres strony i hostingu. Cena domeny zależy od jej końcówki – najpopularniejsze i najdroższe są “.pl”, “.com” oraz “.eu”. Wybór domeny ma diametralny wpływ na wiarygodność strony z perspektywy użytkownika. Później wybierz hosting, czyli miejsce, które będzie stanowić fundament Twojej strony. Taka usługa powinna charakteryzować się odpowiednią przestrzenią i wydajnością – jakiekolwiek awarie na stronie czy opóźnienia wpływają niesamowicie negatywnie na potencjalnych klientów czy czytelników. Kluczowy będzie także wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią tzw. CMS.

O bezpieczeństwo słów kilka

fot. Unsplash

Na sam koniec zadbaj o bezpieczeństwo swojej strony. Zadbaj o certyfikat SSL i twórz systematycznie kopie zapasowe swojej strony. W świecie Internetu grasuje sporo hakerów, którzy mogą znacząco utrudnić funkcjonowanie witryny. W rezultacie, jeśli przeglądarka oznaczy naszą stronę, jako niebezpieczną, to przeciętny użytkownik raczej na pewno w nią nie kliknie. Niekiedy strona może całkowicie zniknąć, co sprawi, że klient po prostu pójdzie do konkurencji lub na inną stronę z interesującymi go treściami.

Wirusy mogą również doprowadzić do sytuacji, w której wyciekną dane wrażliwe Twojej firmy, użytkowników lub Twoje własne. Mowa o hasłach, danych osobowych, danych do płatności, czy informacji biznesowych. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do całkowitego usunięcia strony. Dlatego też tak istotne jest, aby tworzyć kopie zapasowe i systematycznie aktualizować wtyczki i zabezpieczenia. Warto również pamiętać o regularnym czyszczeniu nieaktywnych plików i innych śmieci, które mogą stanowić sporą lukę do wykorzystania przez cyberprzestępców.

Wydajność swojej strony i poprawność zastosowanych rozwiązań możesz sprawdzić wykorzystując specjalne audyty stron www. W ten sposób dowiesz się, które elementy wymagają poprawy m.in. pod kątem SEO. Stosowane przez Ciebie frazy kluczowe dobrze sprawdzić w jednym z dedykowanych do tego narzędzi. Pamiętaj, że na pozycjonowanie nie wpływa wyłącznie sucha treść, ale również opisy meta i teksty alternatywne. Ruch i zachowanie użytkowników zweryfikujesz w Google Analytics. Przeprowadzona tam analiza pozwoli Ci ulepszyć swoje dotychczasowe działania i podjąć niezbędne kroki w celu wyeliminowania usterek. Tworzenie stron internetowych to nie tylko nauka, ale i dobra zabawa. Efekt końcowy zależny jest od wielu czynników i najczęściej sprowadza się on do metody prób i błędów. Ostatecznie jednak, współczesny biznes czy marka osobista, nie mogą istnieć bez strony www, będącej w istocie Twoją własną wizytówką.

/Artykuł sponsorowany/

Poprzedni artykułZakończył się remont remizy OSP w Witoszowie Dolnym
Następny artykułNieruchomości zagraniczne – na co zwrócić uwagę przy wyborze?