W jaki sposób i w jakim stopniu mass media ukształtowały narrację historyczną i kulturę pamięci w Polsce i w Niemczech. Jak nowe media mogą być wykorzystywane w edukacji historycznej? Na te pytania odpowiedzi szukać będzie do 16 lutego 30 polskich i niemieckich nauczycieli oraz multiplikatorów podczas seminarium na temat metodyki edukacji historycznej „Historia i mass media”.
Media już od dawna odgrywały bardzo ważną rolę w społeczeństwie, zarówno Polski jak i Niemiec. Jednak coraz bardziej zastanawiamy się, jak często stawały się narzędziem manipulacji w rękach władców i stronnictw politycznych, podczas II wojny światowej, w czasach komunizmu oraz obecnie. Podczas seminarium szczególna uwaga poświęcona zostanie polskiej i niemieckiej historii II wojny światowej oraz okresu powojennego z perspektywy uwzględniającej analizę przekazów medialnych. W ramach warsztatów i dyskusji uczestnicy przeanalizują wykorzystywanie mass mediów do celów kontrolnych i manipulacyjnych, a także do wolnego wyrażania opinii. Zastanowią się, czy wszyscy posiadają wolny dostęp do informacji, a co za tym idzie, do politycznej i społecznej prawdy. W międzynarodowych grupach podejmą również temat wykorzystania mediów we współczesnej edukacji historycznej.
Wszystkie punkty programu tłumaczone będę na język polski i niemiecki.
Fundacja Krzyżowa