Ważne dla konsumentów w wieku 60+

    0

    Przedstawiam komunikat, pochodzący bezpośrednio z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, informujący o akcji edukacyjnej dla konsumentów, którzy przekroczyli 60-ty rok życia. Warto poczytać i skorzystać.

    „Rzadko walczą o swoje prawa, niechętnie składają reklamację i czytają umowy,   a przedsiębiorcy często wykorzystują ich ufność. Konsumenci III wieku. O tym, że nie są słabszą stroną w grze rynkowej mogą przekonać się na bezpłatnych szkoleniach organizowanych przez UOKiK. Seniorze, zgłoś się już dziś.

    Komplet garnków, którego sprzedaż rozpoczyna się już podczas wycieczki? Kosztowna pościel z wełny, którą możesz mieć przychodząc na pokaz w klubie osiedlowym? A może leczniczy materac oferowany przez akwizytora? To niektóre z problemów, które sygnalizowali seniorzy do UOKiK. Ponadto, jak wynika ze zgłoszeń konsumentów III wieku, źródłem problemów jest to, że bardzo rzadko czytają podpisywane umowy. Potwierdzają to badania społeczne wykonane na zlecenie Urzędu. 14 listopada Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczyna bezpłatne szkolenia w całej Polsce dla konsumentów w wieku 60+, na których każdy senior będzie mógł poznać swoje prawa. Nie czekaj, Bądź świadomym konsumentem.

    Wykłady zostaną podzielone na dwie części: w pierwszej seniorzy dowiedzą się jakie mają prawa jako konsumenci, w drugiej – praktycznej – poznają zagrożenia, na jakie są narażeni ze strony nieuczciwych przedsiębiorców. Na szkoleniach miejscy rzecznicy konsumentów wyjaśnią np. w jaki sposób można zrezygnować z zakupów od domokrążcy, czy jak reklamować produkt, który się zepsuł – czyli jest wadliwy. Ponadto, psycholodzy lub policjanci wytłumaczą m.in. jak rozróżniać dobre oferty od nieuczciwych. Jednym z rodzajów skarg, które wpływają do UOKiK od seniorów jest to, że korzystają z ofert przedsiębiorców proponujących wymianę okien rzekomo zleconą przez spółdzielnię – wymogiem jest wpłata zaliczki. Okazuje się, że razem z zaliczką przepadają także kontrahenci.

    Kampania edukacyjna Bądź świadomym konsumentem potrwa od 14 listopada do 12 grudnia. Przeprowadzonych zostanie 90 wykładów dotyczących prawa konsumenckiego skierowanych do 4 500 osób z 15 województw (z wyjątkiem mazowieckiego). W każdym województwie odbędzie się sześć szkoleń w instytucjach takich jak: Uniwersytety Trzeciego Wieku, Dzienne Domy Pomocy Społecznej, Kluby Seniora, domy kultury, miejskie biblioteki.

    Tegoroczna odsłona kampanii edukacyjnej Bądź świadomym konsumentem jest kontynuacją pilotażowego projektu UOKiK z 2008 roku, w ramach którego w spotkaniach edukacyjnych poświęconych tematyce konsumenckiej wzięło udział blisko trzy tys. osób z województwa mazowieckiego. Niewystarczająca znajomość praw nadal powoduje, że seniorzy są słabszą stroną w kontaktach z przedsiębiorcami. Udział w wykładach jest bezpłatny. Uczestnicy otrzymają zestaw składający się z trzech publikacji Bądź świadomym konsumentem – broszury, ulotki informacyjnej, kalendarza na 2012 rok.

    Każdy konsument III wieku może bezpłatnie zgłosić się na szkolenia, kontaktując się bezpośrednio z koordynatorem wykładów. Informacji na temat szkolenia w godzinach od 09:00 do 17:00 udziela Magdalena Hamrol – tel. 61 856 69 59 lub 61 856 69 56, e-mail: [email protected]. „

    Informację przekazuje

    Danuta Mazur

    Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdnicy

    Poprzedni artykułZłodziej w policyjnym mundurze
    Następny artykułPolecamy: Ryszard Kapuściński „Podróże z Herodotem”