Skrzyżowanie ulic Wodna – Wrocławska jest jednym z najbardziej kolizyjnych w Świdnicy. Przede wszystkim szwankuje synchronizacja świateł. Każdy kierowca, który chce z Wrocławskiej skręcić w Wodną wie, że trzeba się wykazać sporym refleksem, by nie utknąć na środku krzyżówki. Często też przejazd blokuje się, bo nie wystarcza miejsca na auta czekające na wjazd w ulicę 1 Maja.
Zabiegi miasta o przebudowanie i skrzyżowania i sygnalizacji trwają 3 rok. Samo nie może podjąć decyzji, bo Wrocławska to droga wojewódzka. – Czynimy starania o wpisanie inwestycji do Programu Przebudowy Dróg Wojewódzkich – tłumaczy Maciej Gleba, szef departamentu komunikacji w Urzędzie Miejskim. – Jesteśmy w tej chwili na 2 miejscu na liście rezerwowej i mamy ogromną nadzieję, że wreszcie dojdzie do realizacji. Zwłaszcza, że chcemy w znacznej mierze odciążyć województwo.
Miasto na własny koszt za 63 tysiące złotych przygotowało dokumentację i postarało się o pozwolenie na budowę. W projekcie budżetu Świdnicy na 2011 rok zapisano ponad 1, 1 miliona złotych wkładu do inwestycji. Województwo miałoby dołożyć drugie tyle. Co za taką kwotę będzie zrobione?
– Po pierwsze od stacji paliw na Wrocławskiej dołożony zostanie dodatkowy pas do skrętu w prawo, dojazd i cała krzyżówka zostaną poszerzone o obecny pas żywopłotów przy chodnikach – pokazuje plany Maciej Gleba. – Na odcinku od stacji paliw do skrzyżowania z 1 Maja włącznie wymieniona zostanie nawierzchnia, a przede wszystkim ma być zamontowana na obu skrzyżowaniach nowa, dobrze zsynchronizowana sygnalizacja.
Miasto chciałoby w perspektywie doprowadzić także do zmiany statusu Wrocławskiej z drogi wojewódzkiej na gminną. Wówczas możliwe będzie wprowadzenie ograniczenia tonażu i wyprowadzenie z Wrocławskiej i dalej, z Westerplatte, ciężkiego transportu. – Naszym zdaniem ten ruch w całości powinny przejąć krajowa 35-tka i Przemysłowa z Towarową – dodaje dyrektor.
Czy plan przebudowy nareszcie uda się zrealizować? Kolejne rozmowy w tej sprawie będą prowadzone w najbliższym tygodniu. Jeśli się powiedzie, do zmian na skrzyżowaniu może dojść w II połowie roku.
asz