Okazje cenowe, wyprzedaże i różne promocje podczas „Black Friday” mogą być przynętą stosowaną przez internetowych oszustów. Policjanci apelują, aby podczas promocyjnych łowów zachować zdrowy rozsądek i ostrożność nie tylko podczas internetowych zakupów, ale również w trakcie tych tradycyjnych.
– Wyprzedaże, okazje, zniżki – ostatnie dni listopada to najgorętszy okres dla łowców promocji. Bądźmy czujni i ostrożni podczas robienia zakupów tych internetowych oraz tych tradycyjnych. Apelujemy, aby zawsze stosować zasadę ograniczonego zaufania. Pamiętajmy, że Black Friday to okazja również dla oszustów. Aby nie paść ich ofiarą pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, które mogą uchronić nas przed utratą pieniędzy – mówi asp. Magdalena Ząbek z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy.
Policjanci radzą, aby podczas zakupów w sieci pamiętać o następujących zasadach:
- Kupując przez internet uważaj na super promocje.
- Kupując przez internet, kieruj się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego i sprawdź jego rzetelność.
- Zachowuj całą korespondencję ze sprzedawcą sklepu internetowego, w razie oszustwa pozwoli to policji w ustaleniu sprawcy.
- Przy płatności internetowej nigdy nie otwieraj przesłanych linków, wykorzystuj tylko oficjalne strony bankowe i aplikacje.
W przypadku zakupów tradycyjnych mundurowi przypominają:
- Torebkę/saszetkę zamykaj i noś z przodu.
- Torebki/saszetki nie pozostawiaj bez nadzoru w trakcie przymiarki ubrań, pakowania produktów czy w trakcie płatności przy kasie.
- Nie pokazuj innym zawartości portfela, płacąc za zakupy.
- W miarę możliwości nie zabieraj na zakupy większej ilości gotówki czy zbędnych kart kredytowych.
- Podróżując środkami komunikacji zbiorowej, nie siadaj w pustych przedziałach.
- Podróżując środkami komunikacji zbiorowej pilnuj swojego bagażu
- Nie noś kluczy do mieszkania razem z dokumentami, w których jest podany twój adres. W razie ich kradzieży złodziej może też okraść twoje mieszkanie.
- Złodzieje często sami tworzą tzw. sztuczny tłok, by ułatwić sobie kradzież, najchętniej działają w galeriach handlowych, dworcach, targowiskach.
Aby uniknąć mogących pojawić się problemów związanych ze zwrotem i reklamacją zakupionych towarów w ramach cieszącej się dużą popularnością akcji promocyjnej – Black Friday, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdnicy radzi:
- zanim zacznie przeglądać oferty sprzedażowe upewnij się, że w przypadku zmiany zdania możesz łatwo zwrócić towar, bowiem nie zawsze będziesz miał taką możliwość,
- sprawdź, czy oferowana zniżka jest rzeczywista, porównując cenę z najniższą ceną z 30 dni przed obniżką. Wówczas upewnisz się, czy każda promocja to okazja do zakupu w atrakcyjnej cenie,
- unikaj presji czasu, bowiem promocje typu „oferta ważna tylko przez godzinę!” mają na celu wywołania u Ciebie impulsywnego działania,
- kupuj świadomie – zapoznaj się z regulaminem sklepu, sprawdź politykę zwrotu towaru,
- kupuj rozsądnie i nie daj się złapać na „okazję”.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina też, że kupując towar w promocyjnej cenie masz takie same prawa jak przy zakupie produktu w regularnej cenie. – Decydując się na zakup w sklepie internetowym (na odległość) masz prawo w terminie 14 dni od dnia doręczenia towaru zwrócić towar bez podawania przyczyny. Niemniej jednak sprawdź kim jest przedsiębiorca, z którym zawierasz umowę, zapoznając się z regulaminem sklepu i opiniami o prowadzonej sprzedaży. Wówczas okazać się może, że przedsiębiorca podający się za sprzedawcę jest jedynie pośrednikiem. Dlatego też wykonanie zwrotu towaru może wiązać się z dodatkowymi kosztami, takimi jak: koszt przesyłki do kraju dostawcy towaru, np. do Chin, koszt opłaty celno–skarbowej, koszt pośrednictwa – wskazuje.
– Z kolei decydując się na skorzystanie z akcji promocyjnej w sklepie stacjonarnym, przed zakupem towaru zapoznaj się z polityką sklepu – regulaminem obowiązującym u danego sprzedawcy w zakresie możliwości zwrotu zakupionych towarów. Przy zakupie towaru w sklepie stacjonarnym, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmować zwrotu towaru bez podawania przyczyny, możesz jedynie zgłosić reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową (rękojmi) lub z tytułu gwarancji, gdy stwierdzisz jego wadę – dodaje.
Biuro Rzecznika Konsumentów poza podejmowaniem mediacji z przedsiębiorcą-sprzedawcą, udziela porad telefonicznych w zakresie przysługujących praw konsumentom (tel. 74 850 04 06, 74 850 04 62).
/KPP Świdnica, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdnicy, opr. mn/