Strona główna Artykuł sponsorowany Jak założyć firmę w Świdnicy? Plusy i minusy własnej działalności

Jak założyć firmę w Świdnicy? Plusy i minusy własnej działalności

0

Każdego roku mnóstwo osób decyduje się na uruchomienie własnej działalności gospodarczej. Dla niektórych to jedno z postanowień noworocznych, które ma na celu dążenie do samorozwoju i osiąganie postępów na ścieżce finansowej. Co warto wiedzieć o zakładaniu firmy i jak to zrobić w Świdnicy?

Zakładanie firmy – jak wygląda?

Jak założyć firmę? To pytanie, na które da się odpowiedzieć na kilka sposobów. Własną działalność można bowiem rozpocząć zarówno stacjonarnie, jak i online. Najpierw trzeba jednak spełnić pewne warunki, czyli być osobą pełnoletnią i mieć pełną zdolność do czynności prawnych.

Aby uruchomić własne przedsiębiorstwo, można udać się do Urzędu Miasta w Świdnicy albo do dowolnego Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy odpowiadającego miejscu zamieszkania początkującego biznesmena. Formalności związane z jednoosobową działalnością gospodarczą załatwia się także w bankach, gdzie JDG zakłada się razem z rachunkiem bankowym.

Inna opcja to skorzystanie ze strony rządowej, do której trzeba się zalogować za pomocą profilu zaufanego. Takie rozwiązanie pozwala na uruchomienie firmy w zaledwie kilka chwil. Formalności niezależnie od wybranego sposobu wyglądają tak samo. Do uzyskania wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej konieczny jest stosowny wniosek. W dokumencie wpisuje się m.in.:

  • nazwę działalności gospodarczej;
  • numer Polskiej Klasyfikacji Działalności;
  • dane osobowe wnioskodawcy.

Założenie firmy nic nie kosztuje. Właściciel przedsiębiorstwa w razie potrzeby może zawiesić lub zakończyć działalność.

Jak nazwać swoją firmę?

Nazwa firmy to jej kluczowy identyfikator, który będzie wykorzystywany m.in. do prowadzenia działań marketingowych. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych według prawa istnieje wymóg, aby w nazwie znajdowało się imię i nazwisko właściciela przedsiębiorstwa.

W przypadku innych firm i spółek nie jest to konieczne. Nazwa marki powinna być możliwie krótka i chwytliwa. Takie połączenie wzmacnia szanse na to, że utrwali się ona w świadomości potencjalnych klientów.

Podczas wymyślania nazwy warto zastanowić się od razu nad logiem i identyfikacją wizualną brandu. Słowo powinno pasować estetycznie do symbolu kojarzonego z marką. Niekiedy to właśnie na bazie nazwy projektuje się stylowe logotypy zawierające np. ozdobne litery.

Najlepsze nazwy to takie, które sugerują od razu profil działalności firmy. Stąd np. w przedsiębiorstwach związanych ze zdrowiem często wykorzystuje się sufiks „med”, w firmach kosmetycznych człon „beauty”, a w działalnościach budowlanych przyrostek „bud”. Nawet gdy czerpie się z popularnych elementów, należy zadbać o to, by nazwa była oryginalna i podkreślała charakter marki.

Przedsiębiorca powinien się upewnić, że na rynku nie ma innych firm zarejestrowanych pod taką samą nazwą. Musi zastanowić się nad tym, czy wyraz jest łatwy do zapamiętania. Warto przygotować kilka propozycji i zapytać o opinię bliskich osób czy specjalistów od marketingu, co o nich myślą.

Formalności niezbędne do spełnienia

Jedna z formalności, jakie trzeba załatwić już na samym początku, to wybór formy opodatkowania. Ten podlega głównie sposobowi pozyskiwania przychodu. Od tej kwestii zależy, w jaki sposób będzie naliczany podatek dochodowy. Wyróżnia się trzy opcje do wyboru:

  • zasady ogólne;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W zależności od przyjętego sposobu prowadzi się określony typ księgowości. Najlepiej skonsultować decyzję ze specjalistą finansowym jeszcze przed uruchomieniem działalności. Z tym wiąże się także decyzja o wyborze sposobu prowadzenia księgowości. Można ją bowiem zlecić specjalnym biurom, skorzystać z opcji dostępnych w ramach usług bankowych czy zająć się tym na własną rękę.

W większych firmach zwykle buduje się własny zespół specjalizujący się w tych kwestiach, ponieważ im większe przedsiębiorstwo, tym więcej jest skomplikowanej pracy do wykonania. To jednak dzieje się wraz z rozwojem działalności, a nie na samym początku jej funkcjonowania. Trzeba jeszcze zgłosić swoją działalność w ZUS-ie i urzędzie skarbowym.

Jakie plusy ma prowadzenie własnej firmy?

Prowadzenie własnej firmy to szansa na rozwijanie się w dowolnej branży i działanie w obrębie swoich pasji. Sporo osób decyduje się na uruchomienie przedsiębiorstwa, by realizować osobiste hobby i zarabiać na tym, co kocha robić. Własne marki budują pasjonaci m.in.: rękodzieła, mody, programowania czy pracy kreatywnej.

Bycie swoim własnym szefem pozwala planować pracę dokładnie według osobistych potrzeb i preferencji. Można samodzielnie ustalać, czy pracuje się zdalnie, czy z biura, a nawet z domku przy rajskiej plaży na drugim końcu świata. Daje to poczucie panowania nad własnym losem, a także szansę na nieograniczony rozwój zarówno pod względem osobistym, jak i finansowym.

Minusy prowadzenia własnej działalności gospodarczej

Dla niektórych osób minusem prowadzenia własnej działalności jest nieustanna konieczność czuwania nad wszelkimi aspektami firmowymi. Trzeba troszczyć się o wiele formalności, w tym m.in. sprawy księgowe. Niekiedy taka praca zajmuje znacznie więcej czasu niż ta wykonywana w cudzej firmie w ramach etatu. Mimo tych wyzwań zaangażowanie popłaca i warto się poświęcić dla efektów, jakie można uzyskać.

Czy trzeba mieć konto firmowe w banku?

Każda osoba zakładająca swoją firmę powinna uruchomić także odrębne konto w banku. To jedyny sposób na rozliczenia z ZUS-em czy urzędem skarbowym, a także najlepsza metoda na zachowanie porządku w sprawach finansowych. Odrębny rachunek pozwala tworzyć historię wszystkich wpływów i wydatków przedsiębiorstwa, co znacznie usprawnia pracę działu księgowego.

Ponadto dzięki dołączeniu do grona nowych klientów placówki finansowej przedsiębiorcy mogą pozyskać atrakcyjne bonusy. Za spełnienie poszczególnych wymagań otrzymują na ROR-y nawet kilka tysięcy złotych. Warto dokładnie zapoznać się z propozycjami różnych placówek, by znaleźć tę najkorzystniejszą, a także najtańszą w prowadzeniu.

/Artykuł sponsorowany/

Poprzedni artykułPodmuch wiatru wywrócił przyczepę na „trzydziestce piątce”
Następny artykułRozpoczęło się Spektrum Dzieciom. Przed młodymi widzami seanse kinowe i prelekcje