Sprzedajesz ubrania czy inne używane przedmioty poprzez aplikacje sprzedażowe? Uważaj na oszustów, którzy udają zainteresowanych kupnem klientów – apelują świdniccy policjanci. Opisują przy tym kolejny przypadek oszustwa.
– Oszuści udający zainteresowanych kupnem klientów przenoszą rozmowę z aplikacji sprzedażowych na komunikatory typu WhatsApp czy Messenger lub mail. Potem przesyłają linki pod pozorem ułatwienia płatności lub wysyłki. Po kliknięciu otwiera się fałszywa strona banku lub firmy kurierskiej. Każdy kto wpisze tam swoje dane traci pieniądze. Nie daj się oszukać – przypomina Magdalena Ząbek ze świdnickiej policji.
W ostatnim czasie tym sposobem miała zostać oszukana kolejna mieszkanka powiatu świdnickiego. – Kobieta chciała sprzedać ubrania na jednym z popularnych portali internetowych, gdy otrzymała e-mail, kliknęła w załączony link, i wpisała wszystkie dane jak przy logowaniu do bankowości internetowej. Okazało się, że po chwili z jej konta ktoś próbował dokonać przelewu na kwotę 5 tysięcy złotych. Przelew w tym przypadku udało się na szczęście zablokować – opisuje Ząbek.
Policjanci apelują o szczególną czujność podczas różnego rodzaju transakcji w sieci i za pośrednictwem komunikatorów.
- Nie klikajmy w podesłane linki.
- Płaćmy przez opcje platformy sprzedażowej „kup teraz”
- Przy zakupach wybierajmy płatność za pobraniem.
- Nie udostępniajmy telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
- Nie autoryzujmy przelewów, których sam nie wykonujesz.
- Nie podawajmy żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
/KPP Świdnica, opr. mn/