Porady lekarskie przez telefon stały się powszechne podczas pandemii COVID-19, ale ich popularność nadal się utrzymuje. Czy „wizyta” u lekarza, który nas nie widzi, ma sens? Kiedy może się przydać?
Nie każda wizyta u lekarza to nagła choroba
W sytuacji, gdy nagle poważniej zachorujemy i potrzebna nam dokładna diagnoza lub na przykład osłuchanie płuc, należy oczywiście pojechać do lekarza osobiście (albo zamówić wizytę domową). Podobnie w przypadku, kiedy czujemy się bardzo źle i podejrzewamy coś poważnego – wtedy najlepiej jak najszybciej udać się na Szpitalny Oddział Ratunkowy. Istnieje jednak szereg przypadków, w których teleporada lekarska może spełnić swoje zadanie.
Dni świąteczne
Zdarza się, że potrzebujemy konsultacji pediatry w niedzielę lub w nocy. Nie każda choroba wymaga jechania z dzieckiem na nocną pomoc lekarską lub do szpitala, tym bardziej że w niektórych miejscowościach wymagałoby to dłuższej podróży. Telefoniczna rozmowa z lekarzem może pomóc rodzicom opanować sytuację, a często także uspokoić się i nabrać dystansu. Sytuacja, gdy młodym rodzicom zachoruje dziecko, jest zawsze trudna, a kontakt z pediatrą często wystarczy, żeby doczekać do najbliższego dnia roboczego i udać się do przychodni.
Pytania do lekarza
Bywa też, że mamy pytanie, które trzeba zadać lekarzowi, a nasz nie jest akurat dostępny. Może ono dotyczyć dawkowania i interakcji leków czy zasad postępowania w danej chorobie. Zawsze lepiej jest zapytać specjalistę, niż szukać informacji w internecie albo zgadywać. Dlatego jeżeli mamy możliwość skontaktować się przez telefon z lekarzem, nie wahajmy się z niej skorzystać i zadać nasze pytanie osobie, która ma na ten temat wiedzę.
Wystawienie recepty
Kolejny przypadek, gdy telewizyta ma sens, to potrzeba wystawienia recepty na lek, który przyjmujemy na stałe. Jeśli wymaga on recepty, lekarz przez telefon ustali, jaką dawkę przyjmujemy, i na podstawie wywiadu oraz dostępnej dokumentacji medycznej wystawi receptę. Kod recepty od dawna już wysyłany jest SMS-em, nie ma więc potrzeby stawiać się osobiście w przychodni, by otrzymać przedłużenie leczenia. Podobnie gdy powracamy do brania leków sezonowych (na przykład na alergię) albo potrzebujemy awaryjnie leku, który nie wymaga badania pacjenta.
Kontynuacja leczenia
Jeżeli leczymy chorobę przewlekłą i co jakiś czas musimy tylko skonsultować wyniki badań, telewizyta będzie dobrym rozwiązaniem, oszczędzającym nasz czas. W wielu przypadkach specjaliście wystarczy sprawdzenie wyników i krótki wywiad lekarski, aby zdecydować o dalszym postępowaniu.
Gdzie zamówić telewizytę
Poradnią, która świadczy wizyty lekarskie przez telefon również w dni wolne, jest HomeDoctor. Żabka wprowadza do swojej sieci sklepów vouchery na ten rodzaj usługi, dzięki czemu możemy zrealizować wizytę nawet wtedy, gdy nie mamy dostępu do płatności internetowych. W ofercie sieci Żabka teleporady lekarskie udzielane są także przez specjalną całodobową infolinię.
/Artykuł sponsorowany/