Sprzedaż firmy to proces, w przypadku którego zarówno sprzedający, jak i kupujący liczy na uzyskanie atrakcyjnej ceny. Istotna staje się zatem jej odpowiednia wycena, czyli oszacowanie wartości. Jak wycenić firmę na sprzedaż? Kiedy przeprowadzenie wyceny jest niezbędne? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Ogólne zasady wyceny firmy – co warto wiedzieć?
Na czym polega wycena firmy? Otóż, jest to proces mający na celu oszacowanie jej wartości oraz wyrażenie jej w jednostkach pieniężnych. Przeprowadzenia wyceny firmy dokonuje się zatem w różnych sytuacjach, a jedną z nich jest proces sprzedaży przedsiębiorstwa. Istotne jest zatem to, że polskie prawo nie określa dokładnie tego, w jaki sposób ma zostać przeprowadzona wycena firmy oraz tego, kto może jej dokonać. Ze względu na jakość przeprowadzonej wyceny oraz jej wiarygodność warto zlecić ją jednak wyspecjalizowanemu podmiotowi. Przykładem może być wycena firmy z Sipex, która jest przeprowadzana z punktu widzenia sprzedającego.
Mając świadomość tego, na czym polega wycena firmy warto wiedzieć również, że powinna zostać ona wykonana zgodnie z prawnymi rekomendacjami wydanymi przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych (PFSRM), które są znane jako Powszechne Krajowe Zasady Wyceny. Nota ta została bowiem uchwalona przez Radę Krajową PFSRM i włączona jako Nota interpretacyjna nr 5 „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstwa”(NI 5) do zbioru Powszechnych Krajowych Zasad Wyceny.
W jaki sposób wycenić przedsiębiorstwo na sprzedaż – metody wyceny firmy
Dokonując wyceny w przypadku sprzedaży firmy należy dobrać odpowiednie metody pozwalające wiarygodnie określić jej wartość. Zastosowanie znajdują wówczas metody porównawcze, dochodowe lub majątkowe. Kalkulacji wartości firmy można dokonać również stosując metody mieszane, co polega na wykorzystaniu kilku różnych podejść.
Na czym polegają poszczególne metody stosowane w procesie wyceny przedsiębiorstwa? W podejściu dochodowym zastosowanie znajduje przede wszystkim metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych, a wartość rynkowa określana jest na podstawie zdolności firmy do generowania zysków w przyszłości. Metodą majątkową może być natomiast metoda skorygowanych aktywów netto, metoda wartości likwidacyjnej lub metoda wartości odtworzeniowej. W podejściu tym wycena firmy obejmuje ustalenie wartości jej aktywów, którą należy następnie pomniejszyć o posiadane zobowiązania. W przypadku metod porównawczych przedmiot wyceny zestawiany jest z inną firmą o podobnym profilu działalności oraz wielkości.
Kiedy wycena firmy jest niezbędna?
Wycenę firmy przeprowadza się nie tylko w przypadku jej sprzedaży, ale również w wielu innych sytuacjach. Proces wyceny firmy jest obowiązkowy bowiem m.in. w przypadku zmiany jej formy prawnej, restrukturyzacji, czy zaciągania kredytu przez przedsiębiorstwo. W każdym przypadku należy wybrać odpowiednią metodę wyceny, dzięki czemu będzie mogła ona spełnić określoną funkcję i dostarczy wartościowych informacji.
Wartość firmy – za ile sprzedać podmiot?
Stosując odpowiednie standardy wyceny można określi wartość firmy, co jest istotne nie tylko dla sprzedającego, ale również z punktu widzenia kupującego. Uzyskane dane finansowe stanowią bowiem podstawę do negocjacji sprzedaży firmy. Na jaką kwotę powinna opiewać tego typu transakcja? Otóż, istotne w tym przypadku jest to, że sprzedaż może zostać dokonana zarówno w kwocie niższej, jak i wyższej od uzyskanej wyceny. Transakcja może bowiem być przeprowadzana w sytuacji przymusowej, co powoduje, że w potencjalny inwestor może zapłacić mniej. Wycena wartości firmy może być również niższa niż kwota przeprowadzonej transakcji, co dzieje się w sytuacji, gdy zakup jest bardzo ważny dla konkretnego inwestora.
Podsumowując należy stwierdzić, że wycena firmy jest niezbędna w przypadku jej sprzedaży. Stanowi bowiem podstawę do rozpoczęcia negocjacji oraz pozwala określić wartość danego podmiotu.
/Artykuł sponsorowany/