Strona główna Artykuł sponsorowany Co zrobić, by cudzoziemcy mogli legalnie pracować?

Co zrobić, by cudzoziemcy mogli legalnie pracować?

0
Zatrudnianie obcokrajowców w Polsce od lat jest bardzo popularne. Jednak nie każdy cudzoziemiec może podjąć pracę bez wcześniejszego uzyskania zezwolenia. Najczęściej konieczne jest uzyskanie zezwolenia na pracę, pobytu czasowego bądź statusu umożliwiającego legalny pobyt i pracę. Oto szczegóły!

Legalna praca zaczyna się od legalnego pobytu

Trudno mówić o zatrudnianiu cudzoziemca zgodnie z prawem, skoro jego obecność w danym kraju nie jest uregulowana prawnie. Legalizacja zatrudnienia w wielu przypadkach zaczyna się właśnie od uzyskania zezwolenia na pobyt stały lub czasowy. Uzyskanie pobytu stałego jest możliwe po spełnieniu warunku z art. 195 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach. Jeśli taka osoba posiada ww. dokument o pobycie stałym, może również pracować. Podobnie jest w przypadku pobytu czasowego, który może trwać do 3 lat z możliwością przedłużenia, lecz jest nie krótszy niż 3 miesiące.

Osobnym zjawiskiem jest posiadanie statusu rezydenta, który od ponad 5 lat legalnie przebywa w Polsce.

Uzyskanie wizy na pobyt czasowy w Polsce

Kolejny krok w kontekście legalizacji zatrudnienia można podjąć przez wnioskowanie o 2 typy wizy – krajową oraz Schengen. Wiza krajowa z symbolem D umożliwia cudzoziemcowi przebywanie w Polsce i podejmowanie pracy zarobkowej przez czas nie dłuższy niż 1 rok. Dokładna długość trwania wizy krajowej jest określana w dokumentacji.

Drugi typ to wiza Schengen. Daje ona możliwość wjazdu i legalnego pobytu w kraju do 90 dni od momentu wjazdu. Każdy typ ww. wiz można uzyskać w kraju, w którym cudzoziemiec ma stały lub czasowy pobyt.

Uzyskanie zezwolenia na pracę

Pewna grupa cudzoziemców nie jest zobowiązana do otrzymywania zezwolenia na pracę. Mowa o osobach z Armenii, Białorusi, Rosji, Ukrainy, Gruzji oraz Mołdawii. W ich przypadku wystarczy jedynie podpisać umowę o pracę i zgłosić taki fakt do powiatowego urzędu pracy. Pracodawca musi również udowodnić, że nie był w stanie pokryć zapotrzebowania na pracowników spośród osób zarejestrowanych jako bezrobotne.

Jeśli dana osoba jest spoza ww. krajów, konieczna jest bardziej złożona legalizacja zatrudnienia. Pracodawca musi zgłosić do starosty (miejscowy PUP) chęć zatrudnienia obcokrajowca. Proces uzyskiwania zezwolenia na pracę trwa 2, a nawet więcej miesięcy, dlatego trzeba go zaplanować o wiele wcześniej. Poza tym koszt wydania jednego zezwolenia to od 50 do 200 zł. Takie zezwolenie trwa nie dłużej niż 3 lata, a dokładny czas jest oczywiście określany w zezwoleniu.

Kto nie musi mieć zezwolenia na pracę w Polsce?

Wszystkie powyższe regulacje nie mają znaczenia wobec kilku kategorii obcokrajowców. Mowa o cudzoziemcach:

  • z krajów członkowskich Unii Europejskiej;
  • z Europejskiego Obszaru Gospodarczego – Norwegia, Islandia, Liechtenstein;
  • ze Szwajcarii;
  • z państw, które mają podpisane z Polską lub Unią dokumenty o swobodnym przepływie ludzi.

Jeżeli jesteś pracodawcą i chcesz legalnie zatrudnić cudzoziemca, musi on mieć uregulowany status przebywania w Polsce. W pewnych sytuacjach to Ty musisz wyjść z inicjatywą dla zapewnienia mu legalnego pobytu. Jeśli masz pewne wątpliwości co do procedur, skorzystaj ze wsparcia profesjonalnego pośrednika.

/Artykuł sponsorowany/

Poprzedni artykułSamorządowcy chwycili łopaty i ruszyli sadzić drzewa [FOTO/VIDEO]
Następny artykułSzukasz pracy? Kilkaset ofert czekać będzie podczas świdnickich targów