Chciałbyś założyć firmę, jednak boisz się, że Twój pomysł nie wybije się na tle konkurencji? A może nie masz pomysłu na produkt, a marzy Ci się prowadzenie własnej marki? W takim wypadku dobrym rozwiązaniem dla Ciebie może być franczyza. Ten rodzaj biznesu polega na prowadzeniu własnej działalności we współpracy z inną, większą marką. Sprawdź koniecznie, czy franczyza będzie odpowiednim pomysłem dla Ciebie!
Co to jest franczyza?
Franczyza opiera się na współpracy między dwoma firmami. Jedna z nich to zazwyczaj duże przedsiębiorstwo. Druga firma to mniejszy zakład, często dopiero rozpoczynający swoją działalność na rynku. Pierwszą firmę nazywamy franczyzodawcą, który jest zazwyczaj również inicjatorem tego systemu. Franczyzobiorca to mniejsza marka, która pod szyldem większej może promować swoje produkty. Wszelkie ustalenia związane z działaniem mniejszej firmy oraz informacje związane ze współpracą są określane przez franczyzodawcę. Jednocześnie franczyzobiorca wraz z częścią przychodów może swobodnie korzystać ze znaków handlowych, wsparcia technicznego oraz informacji know-how dostarczanych przez większe przedsiębiorstwo.
Gdzie można spotkać franczyzę?
Myśląc o franczyzie, zazwyczaj pierwszą kwestią nasuwającą się na myśl są wielkie bary typu fast-food. Marki takie jak McDonald’s, Żabka czy Da Grasso działają właśnie na zasadzie franczyzy. Mimo tego typu biznes może się rozwijać również w innych branżach. Należą do nich:
- drogerie,
- stacje paliw,
- banki,
- kluby fitness,
- sklepy spożywcze
Zalety i wady franczyzy
Do najważniejszych zalet franczyzy dla franczyzobiorcy jest możliwość redukcji kosztów związanych z prowadzeniem firmy. Dzięki współpracy możliwe jest czerpanie informacji od większej firmy, co pozwala mniej doświadczonym przedsiębiorcom rozwinąć skrzydła. Jednocześnie oznacza to potrzebę dopasowania się do ustalonych wcześniej przez franczyzodawcę warunków, co może nie spodobać się osobom ceniącym sobie niezależność.
Dzięki współpracy małej firmy z dużą możliwe jest czerpanie podwójnych korzyści — dla większego przedsiębiorstwa oznacza to poszerzanie działalności o nowe rynki pracy, a mniejsza marka może się swobodnie rozwijać. Jeżeli więc chcesz rozwijać własną firmę, to praca jako założyciel mniejszej marki i współpraca z inną firmą na zasadzie franczyzy może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem!
/Artykuł sponsorowany/