Od piątku w Świdnicy można wypożyczać elektryczne hulajnogi. Strażnicy miejscy przypominają o obowiązujących przepisach i zapowiadają, że będą pilnować ich przestrzegania.
W ubiegłym roku o rozważenie możliwości uruchomienia miejskiej wypożyczalni rowerów lub hulajnóg wystąpiła do władz miasta radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska. – Jest to propozycja młodzieży świdnickiego liceum. Uważam, że taka wypożyczalnia mogłaby powstać koło centrum turystycznego i pewnie służyłaby wielu mieszkańcom – stwierdziła radna. Do tego pomysłu we wrześniu odniosła się prezydent Świdnicy, wskazując na jego koszt oraz mniejsze w ostatnim czasie zainteresowanie wypożyczalniami działającymi w innych miastach. – Plan wprowadzenia sytemu wypożyczalni rowerów/hulajnóg miejskich w chwili obecnej przyczyni się do ponoszenia znacznych wydatków z budżetu miasta. Idea jako taka owszem może mieć rację bytu, ale w okresie po pandemii, kiedy społeczeństwo odzyska możliwość funkcjonowania bez ograniczeń, a tym samym może wzrosnąć zainteresowanie szerzej określoną turystyką i rekreacją. Inwestowanie w Bike lub Scooter Sharing w momencie ogólnego trendu spadkowego jest obarczone wysokim ryzykiem nierentowności – zaznaczyła Beata Moskal-Słaniewska.
Z inicjatywą udostępnienia świdniczanom elektrycznych hulajnóg postanowiła jednak wystąpić firma wypożyczająca jednoślady już w kilkunastu miastach w Polsce, w tym m.in. w Gdańsku, Szczecinie, Legnicy, czy też Lubinie. W piątek na ulice Świdnicy zawitało około 30 e-hulajnóg.
Pojawienie się jednośladów wywołało zainteresowanie nie tylko mieszkańców, ale również strażników miejskich. O konieczności stosowania się do przepisów ruchu drogowego przez użytkowników hulajnóg przypomina Edward Świątkowski, zastępca komendanta Straży Miejskiej w Świdnicy, zwracając uwagę na jedną z problematycznych kwestii często poruszanych w miastach, w których wypożyczalnie działają już od dłuższego czasu, czyli sposób parkowania jednośladów. – Jeżeli hulajnogi zostaną porzucone w miejscach niedozwolonych lub będą zaparkowane w niewłaściwy sposób to mogą zostać odholowane na parking płatny – tak samo, jak dzieje się w przypadku samochodów. We Wrocławiu odholowywanych jest kilkadziesiąt hulajnóg w ciągu miesiąca – wskazuje Świątkowski. W Świdnicy tego problemu na razie nie ma. – Z pierwszego oglądu wynika, że hulajnogi ustawione w Rynku oraz na placu Grunwaldzkim są zaparkowane prawidłowo. Jeżeli będziemy otrzymywać zgłoszenia w tym zakresie, to strażnicy będą na nie reagować – dodaje.
Co wolno na elektrycznej hulajnodze?
W maju ubiegłego roku weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, która m.in. reguluje prawnie kwestię hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego. Zgodnie z przepisami, kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Dodatkowo jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Kierujący może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
Kierujący hulajnogą elektryczną korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowania szczególnej ostrożności, ustępowania pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniania jego ruchu.
Dopuszczalna prędkość z jaką można się poruszać hulajnogą elektryczną to 20 km/h. Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania hulajnogą elektryczną jest karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T – w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat. Dzieciom w wieku do 10 lat zabrania się kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze. Dopuszcza się kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 10 lat, ale tylko w strefie zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
Przepisy przewidują również obowiązek pozostawienia hulajnogi elektrycznej na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca, pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:
- hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni,
- hulajnoga elektryczna będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika,
- szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.
W przepisach wskazano ponadto wysokość opłat za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego. Pojazdy te mogą zostać usunięte z drogi na koszt właściciela, m.in. w przypadku pozostawienia ich w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. Dyspozycję usunięcia pojazdu z drogi może wydać policjant lub strażnik gminny (miejski).
/mn/
fot. Dariusz Nowaczyński